Jak poprawnie rozliczyć czas pracy kierowców?
Transport i logistykaPrzepisy dotyczące czasu pracy kierowcy są skomplikowane, przez co firmy transportowe narażone są na ryzyko otrzymania wysokich kar w przypadku kontroli drogowych. W zależności od tego jaki samochód będzie używany, wszystkie zasady są opisane w odpowiednich przepisach i na tej podstawie również rozlicza się ewidencję pracy kierowcy. Jak prawidłowo i sprawnie rozliczyć czas pracy kierowców zgodnie z przepisami?
Definicja kierowcy
Zgodnie z rozporządzeniem kierowca to osoba, która prowadzi pojazd nawet przez krótki czas lub która jest przewożona w pojeździe i w razie potrzeby może podjąć się prowadzenia pojazdu. Przepisy mówią, że ten kto prowadzi pojazd bez względu na podstawę zatrudnienia ( umowa o pracę, umowa zlecenie, samo zatrudnienie) jest zobowiązany do przestrzegania ścisłych norm czasu pracy.
Rozliczenie kierowcy – przepisy prawne
Prowadzenie ewidencji czasu pracy kierowców to bardzo trudne zadanie. W tym celu warto zatrudnić firmę ECP Łukasz Szwed w celu uzyskania pomocy w tej kwestii oraz aby otrzymać pomoc prawną dla naszej firmy transportowej. Jako podstawowy dokument przy wykonywaniu ewidencji pracy kierowcy służyć powinien Kodeks Pracy oraz Ustawa o Czasie Pracy Kierowców. Zawierają one dokładnie kwestie związane z rozliczeniem kierowcy pracującego na terenie Rzeczypospolitej Polskiej. Warto również pamiętać, że zastosowanie mają również przepisy unijne, a w szczególności Rozporządzenie (WE) 561/2006, Umowa AETR, Rozporządzenie 3821/85. Ogólnie dokumenty te wymagają od pracodawcy posiadania następujących elementów ewidencji:
- wydruki z tachografu ( jeśli dany pojazd go posiada) oraz karty kierowcy,
- pliki pobrane z pamięci karty kierowcy oraz tachografu cyfrowego,
- zapisy na wykresówkach ( przyrządy rejestrujące działania kierowcy),
- inne dokumenty potwierdzające czas pracy i rodzaj wykonywanej czynności.
Ponadto ewidencja czasu pracy kierowcy zagranicą powinna być prowadzona zgodnie z przepisami obowiązującymi w danym kraju. Dla przykładu w Niemczech duże utrudnienia spowodowało wprowadzenie pojęcia płacy minimalnej, więc trzeba brać to pod uwagę organizując transport przez ten kraj. Również zupełnie inaczej rozlicza się pracę kierowcy w dzień lub w nocy, a także w niedziele czy święta ( tutaj istotne jest jakie to święto). Dodatkowo, koniecznie należy wziąć pod uwagę algorytmy stosowane tylko przy rozliczaniu kierowców, które są nieznane w innych zawodach, tj. dyżury 50 i 100 procent.
Dzienny i tygodniowy czas prowadzenia pojazdu
Zgodnie z rozporządzeniem kierowca może w ciągu dnia prowadzić maksymalnie 9 godzin. Może on zostać przedłużony do 10 godzin, nie częściej niż dwa razy w tygodniu. Tydzień zgodnie z rozporządzeniem to czas ,,sztywny”. Zaczyna się od północy w poniedziałek i trwa do godziny 24:00 w niedzielę. W ciągu tygodnia kierowca może prowadzić pojazd do maksymalnie 56 godzin, jednak wtedy w kolejnym może być w pracy tylko 34 godziny, gdyż suma w ciągu 14 dni nie może przekroczyć 90 godzin.