Artykuł sponsorowany Czym są podnośniki śrubowe Kutruffa w kolejnictwie?

Czym są podnośniki śrubowe Kutruffa w kolejnictwie?

Podnośniki śrubowe Kutruffa to popularne określenie na śrubowe podnośniki kolejowe. Są one stosowane w branży kolejnictwa od dziesięcioleci i stale są modernizowane. To one umożliwiają podnoszenie wagonów, lokomotyw oraz całych składów. Nie może ich zatem zabraknąć w warsztatach zajmujących się naprawdę osprzętu kolejowego czy u producentów wagonów. Oczywiście podnośniki śrubowe Kutruffa wykorzystują również zajazdy. Jest to ważne zaplecze dla codziennej obsługi.

Konstrukcja podnośników śrubowych

Podnośniki śrubowe zbudowane są z ciężkiej, najczęściej nieruchomej i stabilnej podstawy, która przytwierdzona jest do podłoża. Zamocowana jest przy wykorzystaniu specjalnego wału śrubowego. To na nim montowana jest płyta nośna, która dzięki wykorzystaniu dźwigu może poruszać się pionowo góra-dół wraz z ładunkiem. Urządzenie to zaś działa poprzez zjawisko siły obrotowej, która wywierana jest na wał. To ona przekłada się na siłę liniową przenoszoną na ładunek. Podkreślić zatem należy to, że to właśnie prosta budowa i olbrzymi udźwig powodują, że podnośniki Kutruffa są najczęściej stosowana do obsługi taboru kolejowego.

Jakie typy podnośnika można przy tym spotkać na rynku? Obecnie najczęściej wykorzystywane są podnośniki śrubowe o napędzie ręcznych lub też silnikowym. Wykorzystywana jest przy tym technologia akumulatorów lub silników elektrycznych, rzadziej zaś tych spalinowych. Urządzenia zautomatyzowane są przy tym równie skuteczne co rywalizujące z podnośnikami śrubowymi Kutruffa mobilne dźwignie pojazdów szynowych i specjalne podesty dźwigowe.

Zalety podnośników śrubowych Kutruffa

Podnośniki śrubowe przede wszystkim cechują się prostą budową i olbrzymim udźwigiem. Pozwalają szybko podnosić ciężkie przedmioty w tym wagony. Idealne są one zatem do prac naprawczych dotyczących różnych elementów taborów. Wszystko to przy wysokim bezpieczeństwie użytkowy. Podnośniki te same się blokują, dzięki czemu nie ma możliwości, aby ładunek samoistnie opadł.

Kolejną zaletą tychże podnośników śrubowych jest to, że gwarantują one równomierne podnoszenie ładunku w przypadku stosowania kilku zestawów podnośników. Możliwość indywidualnej konfiguracji ilości kolumn to ważna cecha. Ich zsynchronizowanie jest przy tym idealne, za co odpowiadają elektroniczne systemy  sterujące.

Elektroniczna jest również kontrola zużycia nakrętki. O usterkach i awariach obsługujący dowiadują się zatem od razu po ich pojawieniu się. Najlepsze podnośniki mogą być nawet połączone z komputerem, który pomaga w zapisie i przechowywaniu informacji. Archiwizowane są dane np. o czasie pracy.

Obsługa serwisowa podnośników Kutruffa

Szerokie wykorzystanie podnośników śrubowych Kutruffa powoduje, że firmy z branży kolejnictwa poszukują pracowni zajmujących się obsługą tego typu urządzeń. To takie przedsiębiorstwa gwarantują bowiem serwis, przeglądy, konserwacje oraz modernizacje podnośników. Przykładem jest zespół MAVEX-REKORD, który współpracuje m.in. z różnymi zakładami i oddziałami PKP.

Na czym zaś polega obsługa serwisowa podnośników kolejowych? Serwis dotyczy przede wszystkim szybkiego usuwania usterek i poważniejszych awarii, wraz z dostarczaniem tańszych, ale równie wydajnych części zamiennych. Przeglądy to okresowe analizy stanu technicznego podnośników Kutruffa, po których często dokonuje się konserwacje określonych podzespołów – ich regeneracja lub częściowa wymiana.

Za modernizacje uznaje się zaś przebudowywanie urządzeń lub nawet dostosowywanie ich pracy do nowoczesnych rozwiązań zautomatyzowanych. Prace takie każdorazowo muszą być zgodne z wymaganiami europejskiej normy EN 1493.

 

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas