Artykuł sponsorowany Wulkanizacja dla maszyn rolnych – co warto o niej wiedzieć?

Wulkanizacja dla maszyn rolnych – co warto o niej wiedzieć?

Maszyny rolne posiadają nawet kilkanaście razy większe i wielokrotnie cięższe koła od samochodów osobowych. To wiąże się z koniecznością jeszcze bardziej precyzyjnego serwisu wulkanizacyjnego, który powinien być podejmowany regularnie. Trudne warunki pracy ciągników i ich osprzętu, często powodują różnego rodzaju uszkodzenia opon, kół czy nadwozia.

Pompowanie kół ciągników

Wulkanizacja maszyn rolniczych to między innymi pompowanie kół ciągników oraz innych sprzętów rolnych w tym przyczep, glebogryzarek, siewników itp. Każde z tych urządzeń posiada inny system opon, który musi mieć dokładnie dostosowane ciśnienie. To od niego zależy komfort jazdy oraz możliwości pracy w trudnych warunkach.

Obecnie szybką i bardzo wydajną metodą jest zatem pompowanie kół ciągników azotem. Nie oznacza to jednak tego, że standardowe mieszanki powietrza nie są wydajne. Wciąż są one stosowane, ale wahania ciśnienia podczas pracy i przy zmianie warunków atmosferycznych są znacznie wyższe. Azot jest dla kół bardziej stabilny.

Montaż opon

Opony ciągników wielokrotnie przechodzą procesy regeneracyjne oraz naprawcze, nawet w przypadku sporych rozmiarów przetarć i dziur. Wykorzystywane są przy tym technologie „na zimno” oparte o wykłady naprawcze lub też metody „na gorąco”, które są bardziej rekomendowane. Dany wkład uzupełnia gumę w sposób integralny rekonstruując osnowę zwaną również karkasem. Po każdorazowym serwisie ważne jest jednak prawidłowe zamontowanie opony. Jej szkielet jest odpowiedzialny za utrzymanie właściwego kształtu konstrukcji oraz za przenoszenie obciążeń, powstających w trakcie jazdy.

Montaż powinien odbywać się z wykorzystaniem specjalnych montażownic. Są to urządzenia elektrohydrauliczne, które mogą obsługiwać m.in. opony bezdętkowe. Przy zakładaniu opony wulkanizator powinien również przeprowadzić geometrię ustawienia kół. Muszą on być także dociążone. O to dba we współpracy z rolnikami Krzysztof Soroka prowadzących warsztat HYDRO-MECH. Zajmuje się on naprawą maszyn rolniczych i ciężarowych, pracami spawalniczymi oraz hydrauliką siłową (np. zakuwanie węży).

Pomoc w doborze bieżnika opon traktora

Wulkanizacja maszyn rolnych to również doradztwo w zakresie odpowiedniego doboru bieżnika opon traktorów do danych prac polnych. Inne rodzaje wybiera się na tereny wilgotne i grząskie, a inne tam gdzie jest potrzebny równomierny nacisk na glebę. Obecnie wyróżnia się zatem takie typy bieżników opon rolniczych, jak:

  • typ R1 – uniwersalny bieżnik wykorzystywany do wszystkich prac w rolnictwie,
  • typ R1 W – zapewnia lepszy uciąg traktora ciągnika w polu niż typ R1, ale szybciej się zużywa,
  • typ R2 – zastosowanie eksploatacyjne na terenach o grząskiej glebie (łąki, pastwiska, tereny zalewowe),
  • typ R3 – stosowany tam gdzie jest potrzebny równomierny nacisk na glebę (np. pola kukurydzy),
  • typ R4 – stosowany do bardzo ciężkich i różnorodnych warunków terenowych; głębokość bieżnika R4 stanowi 70% głębokości bieżnika R1.

Warto wiedzieć! Najlepsze zakłady wulkanizacyjne gwarantują usługę bieżnikowania opon. To proces przedłużający żywotność opony polegający na nałożeniu nowego bieżnika w miejsce zużytego. 

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas