Artykuł sponsorowany Kiedy będzie konieczna wymiana turbosprężarki w samochodzie osobowym?

Kiedy będzie konieczna wymiana turbosprężarki w samochodzie osobowym?

Turbosprężarka jest elementem istotnym, ale jednocześnie wymagającym uwagi. Warto regularnie wybierać się na badania kontrolne do profesjonalnych serwisów. Zwykle, kiedy widoczne są objawy nieprawidłowego działania turbo, konieczna jest wymiana niektórych części, a nawet elementu w całości. Kiedy powinieneś udać się do serwisu i co świadczy o konieczności całkowitej wymiany turbosprężarki?

Kiedy zgłosić się do warsztatu?

Na stan turbosprężarki ma wpływ wiele czynników. Przede wszystkim jest to prawidłowe funkcjonowanie innych podzespołów, które z nią współpracują oraz ilość nagromadzonych zanieczyszczeń i ciał obcych pochodzących z oleju silnikowego. Co za tym idzie, warto pamiętać o regularnej wymianie oleju oraz filtrów. Pozwoli to na zachowanie jak najdłuższej żywotności turbo.

Alarmem dla kierowcy są przede wszystkim niepokojące dźwięki wydobywające się spod maski, zlokalizowane w okolicy turbosprężarki. Jeśli usłyszysz jakiekolwiek niepokojące odgłosy, powinieneś niezwłocznie udać się do mechanika specjalizującego się w diagnostyce turbosprężarek, np. w polecanym warszawskim serwisie STS Turbo. Zwykle dźwięki świadczące o awarii turbosprężarki to:

  • Metaliczny odgłos tarcia podczas pracy turbosprężarki;
  • Nasilanie się hałasu wraz z obciążeniem i wzmożoną pracą silnika, zwłaszcza przy podwyższonych obrotach.

Dźwięki te zazwyczaj wynikają z uszkodzenia łopatek koła kompresji (przez zassanie ciał obcych), zużytego łożyskowania, pękniętych przewodów lub obudowy, a także braku wystarczającego smarowania.

Wymiana czy regeneracja?

O konieczności całkowitej wymiany turbosprężarki można zadecydować dopiero po właściwej diagnostyce za pomocą specjalistycznego sprzętu. Część powinna zostać zdemontowana i dokładnie obejrzana. Zdarza się, że jej podzespoły ulegną zniszczeniu, jednak całościowo nadaje się do dalszego użytku. W takim wypadku mechanik zaleci kompleksową regenerację. Zabieg ten polega na wyczyszczeniu wszystkich elementów turbosprężarki z resztek spalin, oleju oraz innych niebezpiecznych zanieczyszczeń. W procesie regeneracji zostaną wymienione również wyeksploatowane części, takie jak łożysko oporowe i ślizgowe, czopy wałków, koło kompresji i wirniki. O konieczności zakupu nowej turbosprężarki zwykle przesądza cena naprawy starej.

Warto pamiętać, że w teorii turbosprężarki powinny dobrze sprawować się tak długo, jak funkcjonuje auto, czyli kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt lat. Są to jednak dość abstrakcyjne liczby, zważywszy na to, że wielu kierowców nie pamięta o regularnej diagnostyce i czyszczeniu turbin. Jeśli chcesz zapewnić im jak najdłuższą żywotność, dbaj o właściwe smarowanie oraz czystość podzespołów.

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas