Artykuł sponsorowany Krótka historia silników spalinowych – turbosprężarki

Krótka historia silników spalinowych – turbosprężarki

Historia silników spalinowych sięga drugiej połowy dziewiętnastego wieku. Niewiele młodsza od niego jest turbosprężarka i turboładowanie. Już od początków motoryzacji konstruktorzy szukali sposobów na zwiększenie mocy silnika. Metody zmieniały się i ewoluowały aż do momentu stworzenia turbosprężarki w formie, jaką znamy obecnie. Nie jest to jednak koniec jej rozwoju, ponieważ ulepszenie zawsze jest możliwe.

Turbosprężarka kiedyś i dziś

Pierwsze próby doładowania silnika podejmowano już w ostatniej dekadzie dziewiętnastego wieku. Początkowo funkcję te miały pełnić tłoki, jednak szybko nastąpił rozwój sprężarek. Stopniowe zmiany w budowie i możliwościach turbodoładowania obserwujemy przez cały wiek dwudziesty. Obecnie to technologia powszechna nie tylko w samochodach sportowych, ale też osobowych, ciężarowych i rolniczych.

Turbosprężarka stała się na tyle zaawansowana i popularna, że jej montażem i regeneracją zajmować się powinny wyłącznie renomowane serwisy takie jak STS Turbo.

Pierwsza turbosprężarka wykorzystująca do pracy gazy wydechowe została wyprodukowana w 1938 roku w Szwajcarii. Początkowo turbosprężarki wykorzystywane były w pojazdach użytkowych – ciężarówkach i autobusach z silnikami wysokoprężnymi. Pierwsze auto osobowe wyposażone w turbodoładowanie powstało w Stanach Zjednoczonych. Tam jednak rozwiązanie to nie przyjęło się z powodu wysokiej awaryjności początkowych modeli i do dziś jest wypierane przez mechaniczne kompresory. Kolejne dekady przyniosły coraz nowocześniejsze modele samochód osobowych wyposażonych w turbosprężarki. Swoje modele wprowadzili producenci europejscy – BMW, Mercedes, Volkswagen, Peugeot.

Turbo, nie tylko turbodoładowanie silnika, stało się modne w latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych. Pojawiały się kolejne modele, a turbosprężarki reklamowane były jako symbol luksusu i mocy. Wizerunek ten zepsuły negatywne recenzje mówiące o negatywnych skutkach turbodziury, przez którą zwiększenie mocy nie następuje płynnie.

Nieustający rozwój

Już w ostatniej dekadzie dwudziestego wieku turbodoładowanie zyskało na znaczeniu jako jedno z rozwiązań pozwalających na zwiększenie wydajności, niższego zużycia paliwa i mniejszej emisji dwutlenku węgla i innych toksycznych substancji do atmosfery. Wtedy też w Japonii wprowadzono pierwsze turbosprężarki ze zmienną geometrią łopatek, znane nam już dzisiaj jako modele VNT. Obecnie turbosprężarka jest normą w silnikach Diesla. Pomimo relatywnie prostej budowy, turbosprężarka wymaga diagnostyki i napraw w renomowanym serwisie. Regeneracja turbosprężarek obejmuje kilka procesów, do których przeprowadzenia potrzebny jest profesjonalny sprzęt. Podobnie demontaż i montaż turbiny wymaga oczyszczenia układu dolotowego oraz sprawdzenia drożności układy wydechowego.

Wykorzystanie zmiennej geometrii łopatek wiąże się z czyszczeniem turbosprężarek – wykonuje się je w wannie ultradźwiękowej lub za pomocą myjki wysokociśnieniowej, a te dostępne są tylko w renomowanym serwisie.

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas