Artykuł sponsorowany Jakie rodzaje lin wykorzystuje się w żeglarstwie?

Jakie rodzaje lin wykorzystuje się w żeglarstwie?

Żeglowanie bez lin byłoby niemożliwe. Obecnie najczęściej wykorzystuje się ten rodzaj wyposażenia wykonany z materiałów syntetycznych, takich jak poliamid, polipropylen czy poliester. Różnią się one miedzy sobą zastosowaniem na jachcie czy żaglówce, jednak wszystkie łączy niezwykła trwałość. Wpływ na to ma także sposób ich konstrukcji. Poznaj bliżej parametry tych wyrobów.

Liny żeglarskie kiedyś i dziś

Od zawsze liny stanowiły podstawowe wyposażenie jachtów oraz statków. Kiedyś jednak wykonywano je wyłącznie z materiałów naturalnych, takich jak bawełna, sizal, kokos, manila czy konopie, a także ścięgien zwierzęcych. Niemniej jednak ich wadą jest duża nasiąkliwość i tym samym zmiana właściwości pod wpływem wilgoci. W związku z tym z czasem zostały one niemal całkowicie wyparte przez liny z tworzywa sztucznego, które są dostępne między innymi w asortymencie firmy Tech-Band, znajdującej się Bielsku-Białej. Są one znacznie łatwiejsze w konserwacji oraz utrzymaniu w dobrym stanie technicznym. Ponadto producenci nieustannie starają się ulepszać swoje produkty pod kątem wytrzymałości oraz jakości.

Zastosowanie i właściwości lin syntetycznych

Do materiałów sztucznych, służących do produkcji olinowania wykorzystuje się między innymi poliamid, spotykany również pod nazwą nylonu bądź aramidu. Cechuje go przede wszystkim duża wytrzymałość odraz odporność na uszkodzenia mechaniczne, w tym ścieranie. Są bardzo elastyczne, a także lżejsze od lin stalowych o takiej samej grubości. Stosuje się je przede wszystkim na fały. Należy jednak zachować ostrożność, ponieważ są wrażliwe na substancje chemiczne i promieniowanie UV. Pod tym względem lepiej wypadają liny poliestrowe, które są znacznie mniej rozciągliwe, jednakże równie wytrzymałe, a nawet mokre zachowują swoje wszystkie parametry. To najczęstszy wybór żeglarzy, a takie olinowanie wykorzystują między innymi na mooringi, fały, ster czy też jako liny szotowe oraz brasy. Na uwagę zasługuje również wyposażenie polipropylenowe. Te nie absorbują wody – pływają na niej. Stąd też można je spotkać jako sprzęt cumowniczy i kotwiczący.

Konstrukcja olinowania żeglarskiego

Wśród takiego wyposażenia wyróżnia się dwa rodzaje lin ze względu na ich budowę: kręcone oraz plecione. Taki sposób konstrukcji wykorzystuje się przy linach polipropylenowych. Powstają one z czterech bądź trzech splotek skręcanych w lewo lub prawo, a w środku umieszcza się rdzeń. Znacznie częściej jednak mają zastosowanie drugie z wymienionych, czyli liny plecione. Taki sposób daje duże możliwości konstrukcyjne wyposażenia, a to wpływa na konkretne parametry wytrzymałościowe oraz grubość lin. Metoda pozwala również wykonywać olinowanie z oplotem, czyli warstwą na rdzeniu wewnętrznym, który chroni go przed promieniowaniem słonecznym bądź przetarciem.

Opracowanie:

Tech Band PPHU

Bielsko-Biała , Piekarska 215

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas