Artykuł sponsorowany Gdzie znajdują zastosowanie smarownice automatyczne?

Gdzie znajdują zastosowanie smarownice automatyczne?

Wszystkie urządzenia i maszyny są układami podzespołów mechanicznych, których elementy przemieszczają się wobec siebie, co prowadzi do powstawania tarcia będącego przyczyną przyspieszonego zużycia ściernego, generowania oporów powodujących straty energii oraz wydzielania znacznych ilości ciepła. Sposobem na zniwelowanie wpływu tarcia na żywotność i funkcjonowanie mechanizmów jest ich właściwe smarowanie, także z użyciem smarownic automatycznych.

Jakie są rodzaje smarownic automatycznych i zasada ich działania?

Ze względu na różne potrzeby wynikające z funkcjonowania konkretnych węzłów tarcia oraz wymogi co do sposobu dostarczania środków smarnych smarownice automatyczne występują w kilku wariantach różniących się mechanizmem podawania. Do najprostszych, najtańszych, lecz najmniej precyzyjnych należą smarownice sprężynowe, gdzie dozowanie odbywa się w wyniki przemieszczenia tłoka naciskanego sprężyną. Inną opcją są smarownice gazowe, w których tłok przesuwa się w wyniku wzrostu ciśnienia w cylindrze. Może ono być wywoływane chemicznie np. wskutek wydzielania wodoru następującego po kontakcie specjalnej ampułki z kwasem albo elektrochemicznie, kiedy gaz jest uwalniany za sprawą reakcji wzbudzanej przepływem prądu. Największą dokładność działania zapewniają smarownice elektromechaniczne, gdzie ruch tłoka następuje po zadziałaniu silnika uruchomionego przez elektroniczny sterownik.

W jakich urządzeniach korzysta się ze smarownic automatycznych?

Smarownice automatyczne są rozwiązaniem pośrednim między kosztownym, czasochłonnym i niezbyt wydajnym smarowaniem ręcznym, a układami centralnego smarowania, które dystrybuują środki smarne do bardzo dużej liczby punktów smarowania, wymagają jednak montażu złożonej i drogiej instalacji, co bywa nieopłacalne przy urządzeniach o mniejszej złożoności. Smarownice automatyczne dostępne w firmie Vento z Krakowa mogą obsługiwać jeden węzeł – w takim przypadku mówimy o smarowaniu jednopunktowym – lub większą ich ilość, jeżeli w grę wchodzą urządzenia wielopunktowe. Najczęściej stosuje się je do łożysk tocznych i ślizgowych, obsługi prowadnic liniowych, jak też kół zębatych w otwartych przekładniach. Mogą być też montowane przy łańcuchach napędowych, połączeniach śrubowych oraz uszczelnieniach wałów i wrzecionach.

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas