Materiał Partnera Ekologiczny potencjał drewna w ekomarketingu

Ekologiczny potencjał drewna w ekomarketingu

Eko – narracja zadomowiła się już w większości mediów oraz zatacza coraz szersze kręgi pośród producentów i przetwórców większości branż. Niektórym branżom jest łatwiej przestawić tory produkcji na ekologiczne surowce, innym trudniej, a producenci plastikowych butelek muszą się mocno nagimnastykować, aby móc zaprząc dialektykę ekologiczną w swoich kampaniach marketingowych. Jak wygląda sytuacja przetwórstwa drewna i jaki potencjał marketingowy drzemie w tym sektorze przemysłu?

Ekomarketing - wprowadzenie

Jednym z filarów marketingu jest aktywne tworzenie lub wykorzystanie trendów społecznych w celu zwiększenia konsumpcji danego towaru, popularności marki lub wykreowanie niszowego trendu i wywindowanie go na szczyty masowego popytu. Z całą pewnością do takich trendów można zaliczyć w ostatnich dekadach ekologię. Konieczność dbania o środowisko naturalne była obecna w świadomości, przynajmniej większości, ludzi od dawna, zyskała natomiast na znaczeniu na przełomie XX i XXI wieku. Proces uświadomienia sobie przez globalną społeczność skutków ponad stuletniej industrializacji oraz urbanizacji, znalazł wyraz w coraz częstszym nawoływaniu do odejścia przemysłu od wszechobecnego plastiku i ograniczenia emisji gazów cieplarnianych do atmosfery. Wiele przedsiębiorstw pod siłą presji opinii publicznej przestawiło się na bardziej ekologiczne surowce wykorzystywane w produkcji, np. drewno, ograniczyło stosowanie plastikowych opakowań na rzecz papierowych lub zaczęło korzystać z odnawialnych źródeł energii. Aby pozytywnie wyróżniać się na tle konkurencji, firmy te zaczęły aktywnie używać marketingu jako nośnika informacji o ich ekologicznym profilu. Tak zwany ekomarketing stara się nakłonić potencjalnego klienta do zakupu danego towaru, przekonując go o jego braku negatywnego wpływu na środowisko naturalne, o przyjaznym środowisku procesie produkcji lub jego biodegradowalności.

Drewno jako surowiec ekologiczny

Na fali proekologicznych nastrojów okazało się, że jednym z najbardziej ekologicznych surowców jest drewno. Łatwo się rozkłada, może być wielokrotnie poddawane recyklingowi, jest odnawialnym źródłem energii, łatwo poddaje się obróbce i może być zamiennikiem wielu elementów z tworzyw sztucznych. Jak tłumaczy specjalista z firmy Produkcja Wyrobów z Drewna Paweł Myjak, dzięki posiadaniu przez firmę certyfikatu FSC poświadczającego uzyskanie drewna z odpowiedzialnych źródeł zarządzanych wg rygorystycznych norm prawnych, ich klient może być pewien, że drewniane patyczki do lodów, mieszadełka, patyczki do śledzi i rolmopsów oraz inne drewniane akcesoria są wytwarzane z odnawialnych drzewostanów, a odpadki produkcyjne są poddawane recyklingowi. Firma ma również w ofercie jednorazowe sztućce drewniane, z wyprzedzeniem reagując na dyrektywę unijną zakazującą sprzedaży jednorazowych artykułów plastikowych po 2021 roku. Proces wycofywania ich z obiegu na terenie całej UE, z Polską włącznie, trwa już w najlepsze, dlatego właściciele lokali i punktów gastronomicznych już teraz zgłaszają ogromne zapotrzebowanie na ekologiczne łyżki, widelce i noże z drewna. Etyczny ekomarketing, którym firma się posługuje, służy nie tylko zwiększeniu sprzedaży, ale również edukacji konsumenta, dzięki czemu nowe obszary zbytu pozyskane dzięki takim działaniom reklamowym składają się z klientów świadomych zagrożeń ekologicznych. Zastąpienie sztucznych polimerów ekologicznym drewnem ma miejsce nie tylko w przemyśle spożywczym ale również w podstawowych narzędziach w medycynie (szpatułki i patyczki medyczne) lub prostych instrumentach codziennego użytku, jak mieszadła do farb i lakierów, drewniane podkładki lub patyczki ogrodowe. Wykorzystanie ekomarketingu do promocji towarów przyjaznych środowisku przynosi korzyści zarówno przedsiębiorstwom, konsumentom, jak i globalnemu ekosystemowi, warto więc przywiązywać do niego większą uwagę.

Opracowanie:

Podziel się