Czym kierować się przy wyborze oleju napędowego?
PrzemysłPaliwo do silników dieslowych musi charakteryzować się szczególnymi parametrami, które nie tylko będą stanowić o mocy użytkowej auta, ale również pozwolą spełnić surowe wymogi środowiskowe w aspekcie emisji szkodliwych związków do atmosfery. Paliwa dostępne na rynku podlegają surowym regulacjom prawnym, przepisom, mającym na celu wyeliminowanie nieuczciwych dostawców paliwa.
Olej napędowy to mieszanina węglowodorów parafinowych, naftenowych i aromatycznych, wydzielonych z ropy naftowej w procesach destylacyjnych. W porównaniu z benzyną cechuje się wyższą temperaturą wrzenia, sięgającą około 180- 350 ° C. Potocznie nazywany jest ropą i stosuje się go w silnikach wysokoprężnych z zapłonem samoczynnym.
Parametry jakościowe ropy do silników dieslowych
Ropa (olej napędowy) jest bardzo podobna do oleju opałowego, dla łatwego rozgraniczenia tych dwóch rodzajach paliwa o odmiennych warunkach spalania, składach i zastosowaniach olej opałowy barwiony jest na czerwono. W praktyce mimo odmienności składu tychże paliw, a co za tym idzie różnego poziomu akcyzy (tańszy jest olej opałowy) zdarza się, że użytkownicy pojazdów, maszyn przemysłowych i rolniczych próbują jeździć na paliwie do opału zamiast na oleju napędowym. Aby zrozumieć ryzyko uszkodzeń auta spowodowane złym rodzajem zastosowanego oleju napędowego, warto poznać parametry określające olej napędowy. Są to:
- Liczba oktanowa – badawcza i silnikowa
- Gęstość paliwa mierzona w temperaturze 15 ° C
- Skład frakcyjny
- Prężność i temperatura zapłonu.
Sprawdzone punkty dostaw olejów opałowych i napędowych, dbają o właściwe certyfikaty jakości potwierdzające odpowiedni skład sprzedawanych olejów, poprzez współpracę z wielkimi korporacjami dostarczającymi paliwo. Przykładem takiej firmy jest Mixoil Sp. z o.o.
Pewne źródło dostawcy paliwa – niezawodność auta
Olej opałowy nie podlega praktycznie żadnym normom a z kolei od lepkości oleju i jego liczba cetanowej zależy:
- wielkość dawki wtryskiwanego paliwa
- ciśnienie i temperatura spalania
- jakość, skład spalin.
Według norm polskich minimalna liczba cetanowa powinna utrzymywać się na poziomie 51. W przypadku oleju opałowego ten poziom jest niższy, co źle wpływa na pracę silnika, powodując:
- wyższe spalanie
- mniejszą ekonomikę
- większą emisję wibracji, hałasu i sadzy.
Zakupując olej napędowy, trzeba również pamiętać, iż skład ropy latem jest inny niż zimą, celem niedopuszczenia do zamarznięcia instalacji i unieruchomienia auta.