Artykuł sponsorowany Dlaczego warto posłać dziecko do przedszkola Montessori?

Dlaczego warto posłać dziecko do przedszkola Montessori?

Maria Montessori podkreślała, że dzieciństwo, a zwłaszcza wiek przedszkolny to najważniejszy okres dla rozwoju człowieka, w czasie którego zachodzą wszystkie podstawowe procesy twórcze, nadające kształt jego osobowości. Fazy wrażliwe bardzo charakterystyczne dla tego etapu rozwoju, czyli takie okresy w których dziecko jest szczególnie zainteresowane, otwarte i chętne do poznawania jakiejś umiejętności (faza wrażliwa na ruch, na porządek), czy zakres wiedzy (faza wrażliwa na muzykę, matematykę, język) tylko ułatwiają nabycie tych umiejętności, przez dziecko.

Pedagogika Montessori to przygotowanie dziecka do życia i samodzielności z uwzględnieniem jego indywidualnego potencjału, tempa pracy i potrzeb. Ważnymi elementami dobrego rozwoju dziecka jest stworzenie mu takich warunków, aby jak najefektywniej rozwijało swój potencjał. Takie warunki w postaci przygotowanego otoczenia stworzone są w przedszkolu Montessori. Klasa montessori jest swoistym „laboratorium”, w którym zasady, materiał i relacje między dziećmi oraz dorosłymi i dziećmi odpowiadają na potrzeby rozwojowe dziecka i budują go w jego rozwoju. Wspiera się indywidualizm każdego z dzieci, ale też pokazuje, jak ważny jest szacunek do innych, respektowanie potrzeb nie tylko swoich, ale też pozostałych uczestników grupy, umiłowanie pracy, dbałość o otoczenie w sensie nie tylko porządku, ale też odpowiedzialności człowieka za naturę i innych ludzi.

W odróżnieniu od edukacji konwencjonalnej bardzo duży nacisk kładzie się na wsparcie dziecka w jego budowaniu samego siebie, naczelna zasada odnosząca się do tego wieku, a pielęgnowana w przedszkolu Montessori to myśl „pomóż mi zrobić to samemu”. To nie program jest głównym wyznacznikiem rozwoju dziecka i „dopasowywanie” dziecka na siłę do sztywnych standardów i norm, ale dziecko jest wyznacznikiem w jaki sposób się z nim pracuje, dopasowując tempo, poziom trudności, zakres materiału do jego etapu rozwojowego, potencjału i zainteresowań. Zarówno otoczenie, jak i dorośli wspierają dziecko, ale nie wyręczają. Nauczyciel, pełni odmienną rolę, niż w edukacji konwencjonalnej, nie jest „wszechwiedzącym mędrcem” zarządzającym grupą wedle swojego pomysłu, ale jest bacznym obserwatorem rozwoju dziecka, aby wiedzieć w którym momencie i jak wesprzeć go tam gdzie potrzebuje, a dać przestrzeń i wolność, gdzie dziecko rozwija się.

Jest twórcą przygotowanego otoczenia oraz towarzyszem dziecka w jego rozwoju. W palcówkach Montessori niezwykle ważna jest współpraca i spójne działanie wszystkich dorosłych z otoczenia dziecka. Stąd do przedszkola nie przyjmowane jest dziecko, ale cała rodzina. Pedagogika ta mimo, że ma już ponad 100 lat jest niezwykle aktualna, jej idee znajdują potwierdzenie w najnowszych badaniach z zakresu psychologii, biologii i rozwoju małego dziecka.

Opracowanie:

Marta Derkowska Klub Dla Dzieci Montessori

Kraków , Szwedzka 68 lok. 1

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas