Materiał Partnera
Właściwości i rola elastycznych przewodów hamulcowych

Właściwości i rola elastycznych przewodów hamulcowych

Hamulce to układ kluczowy dla bezpieczeństwa jazdy samochodem. Zbudowany jest on z dwóch rodzajów przewodów – sztywnych oraz miękkich, zwanych również elastycznymi. Czym charakteryzują się przewody miękkie i jakie mają znaczenie dla prowadzenia auta, a także na jakie usterki są najczęściej narażone i jak zapobiegać ich awariom? Taką wiedzę powinien posiadać każdy kierowca.

Charakterystyka elastycznych przewodów hamulcowych

Gdzie są zlokalizowane i czym się charakteryzują elastyczne przewody hamulcowe? Na to pytanie odpowiada ekspert z firmy MIREX produkującej przewody elastyczne: Miękkie przewody hamulcowe łączą sztywne przewody i pompę z zaciskami lub bębnami hamulcowymi. Jak sama nazwa wskazuje, wykonane są z elastycznego materiału jakim jest guma. By zwiększyć ich wytrzymałość dodatkowo stosuje się zbrojenie w postaci oplotu ze stali lub materiału syntetycznego. Wykorzystanie elastycznej gumy jest niezbędne, by przewody mogły współdziałać z zawieszeniem auta, które ciągle pracuje i porusza się. Przewody te muszą być jednak nie tylko odporne na naprężenia, ale również na działanie wysokiej temperatury, a także środków chemicznych, w tym m. in. oleju czy paliwa.

Do czego służą miękkie przewody hamulcowe?

Przewody elastyczne są bezpośrednio odpowiedzialne za skuteczność hamowania, ponieważ ich zadaniem jest przekazywanie i rozdzielanie ciśnienia, które kierowca wytwarza naciskając na pedał. Za pośrednictwem przewodów miękkich ciśnienie to przekazywane jest z pompy hamulcowej, poprzez płyn hamulcowy, aż do zacisków lub bębnów hamulcowych. W konsekwencji następuje zaciśnięcie się klocków lub szczęk, a samochód zwalnia, by w końcu się zatrzymać. Od jakości i stanu miękkich przewodów zależy, jak długa będzie to droga. Im starsze i bardziej zużyte przewody, tym droga hamowania wydłuża się, co naraża na niebezpieczeństwo pasażerów samochodu. Jak więc widać, rola elastycznych przewodów hamulcowych jest niebagatelna, a trzeba zauważyć, że w związku z wieloma niekorzystnymi czynnikami oddziałującymi na elastyczne przewody hamulcowe – wysoką temperaturę i naprężenia – stosunkowo łatwo się one zużywają. Na przetarcia i pęknięcia szczególnie narażone są przewody w autach, w których występują duże przeciążenia, a więc np. w samochodach sportowych, terenowych, a także w modelach o dużej wadze i z regulacją prześwitu. Z tego powodu tak ważne są regularne kontrole stanu tych części układu hamulcowego i sprawdzanie, czy nie pojawiają się rysy lub pęknięcia, a także czy przewody nie przeciekają. Należy również pamiętać o wymianie płynu hamulcowego. Dzięki temu można utrzymać przewody elastyczne w dobrym stanie przez dłuższy czas.

Podziel się