Artykuł sponsorowany Usterki nowoczesnych silników diesla

Usterki nowoczesnych silników diesla

Wiele aut wyposażonych w nowoczesne silniki diesla odwiedza serwis samochodowy w związku z usterkami, które uniemożliwiają komfortowe korzystanie z auta. Niestety nowoczesne jednostki napędowe w porównaniu ze starymi silnikami diesla nie wypadają zbyt dobrze. Dlatego postanowiliśmy przygotować zestawienie najczęściej występujących awarii w samochodach z silnikami diesla.

Jakim awariom ulega turbosprężarka?

Turbosprężarka to inaczej układ doładowujący. Jego zadaniem jest dostarczenie do jednostki napędowej zwiększonej ilości powietrza. Powoduje to wzbogacenie mieszanki powietrzno-paliwowej. Uszkodzenia turbosprężarki mogą dotyczyć zarówno turbiny jak i sprężarki. Awarii może ulec także sam rdzeń układu. W przeważającej większości usterki mają charakter mechaniczny i są wywoływane przez ciała obce. Szczególnie czułym elementem jest system sterowania łopatkami VGT. Brzemienne w skutkach mogą być uszkodzenia zaworów westgate oraz EGR. Ich awarie mogą prowadzić do zmiany parametrów silnika. Często też w warsztacie samochodowym lądują auta, w których doszło z tego powodu do rozerwania turbosprężarki. 

Co prowadzi do szybkiego zużycia dwumasu?

Zadaniem dwumasowego koła zamachowego jest przełożenie napędu z wału korbowego na skrzynie biegów. Ponadto dwumas redukuje wibracje, które są generowane przez pracującą jednostkę napędową. Oprócz tego zmniejsza przeciążenia działające na wał oraz skrzynię. Z pewnością każdy mechanik samochodowy przyzna, że skrócenie żywotności tego elementu jest przeważnie powodowane jazdą na zbyt niskich obrotach, jak również gwałtownym ruszaniem. Awaria dwumasu przejawia się nierówną pracą silnika zaraz po rozruchu.

Dlaczego należy dbać o DPF?

DPF czyli filtr cząstek stałych to element, który oczyszcza spaliny z sadzy. Jest ona w następnym kroku wypalana. Zaniedbanie DPF-u w skrajnych przypadkach prowadzi do zatarcia silnika spowodowanego dostaniem się paliwa do oleju. Analogiczna sytuacja ma miejsce, kiedy silnik otrzymuje błędną informację od sterownika, że należy wykonać czyszczenie DPF-u. W takiej sytuacji sterownik powoduje zwiększenie dotrysku paliwa w tzw. suwie wydechu, aby doprowadzić do zapłonu mieszanki poza komorą spalania.

Jaka jest najdroższa usterka w silniku diesla?

Legendarna głowica i uszczelka pod głowicą to elementy, które potrafią śnić się kierowcom diesli po nocach. Dlaczego? Uszkodzenie głowicy i konieczność jej wymiany to najdroższa z napraw, jaką może przeprowadzić serwis samochodów osobowych. Tak naprawdę znalezienie nowej głowicy, która będzie pasować do danej wersji silnika jest praktycznie niemożliwe. Z kolei zaprojektowanie i wykonanie głowicy na zamówienie będzie droższe niż zakup nowej jednostki napędowej.

Nieco mniejszym problemem jest uszkodzenie uszczelki pod głowicą. Można ja bez problemu wymienić na nową. Niestety poza wymianą serwis samochodowy będzie musiał wykonać także planowanie głowicy.

Jakie są konsekwencje awarii rozrządu?

Zadaniem łańcucha rozrządu jest przeniesienie energii silnika na pozostałe podzespoły. Jak podkreślają doświadczeni mechanicy nie należy się obawiać jego rozerwania. Aczkolwiek łańcuch może ulegać rozciąganiu. Zmniejsza to precyzję jego działania. Zupełnie inaczej wygląda sytuacja w przypadku paska. Z zasady należy go wymieniać co ok. 50 tysięcy kilometrów. Zerwanie paska może doprowadzić do uszkodzeń, przy których naprawa auta nie będzie opłacalna.

Jakie usterki mogą wystąpić w układzie zasilania silnika?

Na końcu omówimy układ zasilania silnika, który złożony jest z całego zespołu elementów czuwających nad prawidłowym dozowaniem oleju napędowego. Układ składa się z elementów takich jak pompa wstępna oraz pompa wysokiego ciśnienia, listwa, wtryskiwacze oraz sterownik. Najrzadziej psuje się pompa wtryskowa. Jej uszkodzenie może jednak sprawić, że naprawa auta stanie się bardzo kosztowna. Awaria pompy wtryskowej powoduje spadek osiągów silnika oraz specyficzne szarpanie. Dla odmiany listwa oraz sterownik są uważane przez wielu mechaników za bezawaryjne. Sporo problemów mogą za to sprawiać wtryskiwacze i pompa wysokiego ciśnienia. W wyniku awarii tych podzespołów możemy zaobserwować nierówną pracę silnika na wolnych obrotach. Uszkodzenia w obrębie układu zasilania zmniejszają osiągi silnika, kulturę pracy jednostki, a w najgorszym wypadku mogą doprowadzić do unieruchomienia auta.

W przypadku jakichkolwiek problemów z silnikiem diesla warto mieć zaufany serwis samochodowy, który pomoże doprowadzić go do stanu używalności. Odwiedzając serwis Auto-Klinika prowadzony przez Pana Adriana Maja, można mieć pewność, że naprawą auta zajmują się najlepsi mechanicy z doświadczeniem.

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas