Artykuł sponsorowany Przepisy dotyczące legalizacji tachografu

Przepisy dotyczące legalizacji tachografu

Tachografy to urządzenia na wyposażeniu każdego autobusu, samochodu ciężarowego i zespołu pojazdów. Wszystkie modele rejestrowane po 2006 roku muszą posiadać tachograf cyfrowy, a wcześniejsze mają urządzenia analogowe. Muszą być one okresowo legalizowane, aby właściciel firmy nie poniósł dotkliwej kary finansowej. Jak wyglądają aktualne przepisy, dotyczące legalizacji tachografu oraz jak udowodnić, że posiada się ważne badanie?

Tachografy – co to jest?

Tachografy to urządzenia, które służą do rejestrowania różnych parametrów związanych z czasem w trakcie jazdy. Składa się na niego miedzy innymi prędkościomierz oraz zegar. Rejestruje on równocześnie przejechaną trasę, okresy aktywności kierowcy i jego odpoczynku, chwilową prędkość pojazdu czy obroty silnika. Obowiązek posiadania tachografu nałożony jest na pojazdy wykorzystywane w firmach transportowych. Należą do nich m.in. autobusy czy samochody ciężarowe o DMC powyżej 12 ton oraz zespoły pojazdów. Tachografy trzeba regularnie serwisować oraz legalizować. Brak ważnego przeglądu może skutkować wysokimi karami finansowymi. Także źle działające, albo co gorsza zakłócane urządzenie może być przyczyną ukarania przedsiębiorcy. Warto więc ze wszelkimi sprawami technicznymi dotyczącymi tachografu zwrócić się do kompetentnej firmy, takiej jak Tacho&Cb Serwis Łukasza Niciejewskiego z Sieradza. Daje to pewność ich sprawności i działania zgodnie z aktualnymi przepisami prawa.

Przepisy dotyczące legalizacji

Obowiązek wykonania legalizacji tachografu występuje co 24 miesiące licząc od dnia wykonania poprzedniego badania. Polega ona na aktualizacji albo potwierdzeniu parametrów pojazdu, które znajdują się w pamięci urządzenia. Należą do nich numery VIN, VRN i kod państwa UE, w którym zarejestrowany jest pojazd. Oprócz tego, powinna się tam znaleźć charakterystyka pojazdu, która jest też w dowodzie rejestracyjnym – wielkość opon, ogranicznik prędkości, wartość licznika, wielkość, tonaż etc. Kalibrację tachografu, jak można się więc domyśleć, trzeba też wykonać po przerejestrowaniu pojazdu czy zmianie wysokości opon – niezależnie od wykonania poprzedniej legalizacji, czas 24 miesięcy zeruje się, gdy zmieniają się dane dotyczące auta. W tym wypadku na wykonanie badania jest 14 dni.

Kary za brak legalizacji tachografu

Za brak ważnej legalizacji tachografu grożą wysokie kary, Przedsiębiorstwo otrzymuje mandat w wysokość 2 tysięcy złotych, a zarządzający danym transportem dodatkowo tysiąc złotych. Są to kwestie związane z bezpieczeństwem wszystkich uczestników ruchu drogowego, dlatego nie tylko groźba kary powinna być czynnikiem skłaniającym do przestrzegania przepisów.

Dowód kalibracji tachografu

Dowodem na przeprowadzenie kalibracji tachografu w odpowiednim czasie jest tabliczka instalacyjna, którą umieszcza się na słupku „B” pojazdu. Dodatkowo między czujnikiem ruchu, tachografem (analogowym) i korpusem skrzyni biegów znajduje się plomba.

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas