Materiał Partnera Naprawa opon do maszyn rolniczych

Naprawa opon do maszyn rolniczych

Dzisiejsza technologia i wiedza wulkanizatorów pozwalają na takie naprawy opon, by nie traciły one przy tym swojej wysokiej jakości. Najlepszy serwis ogumienia sprawdza najpierw, jaką budowę ma dana opona. Te zaliczane do opon radialnych i diagonalnych naprawiane są najczęściej w technice na gorąco. Zapewnia ona idealne dopasowanie strukturalne wkładu naprawczego, który łączy się z konstrukcją całej opony, tworząc z nią jedną spójną całość.

Konstrukcja opon maszyn rolniczych

Naprawa opon maszyn rolniczych wymaga doskonałej znajomości konstrukcji opon do kombajnów, ciągników i innych rodzajów maszyn. Podstawowym rozróżnieniem jest podział na opony radialne i opony diagonalne. Pierwszy typ wyróżnia się budową, w której poszczególne warstwy kordu (gumowych nici osnowy) układane są równolegle do stopki i tworzą kąt prostopadły. Osnowa zaś jest stabilizowana opasaniem, dzięki czemu występuje zmniejszenie oporów toczenia. Ważne jest to, że opona radialna zapewnia większą nośność, możliwość przeniesienia większych sił bocznych, lepszą przyczepność na mokrej nawierzchni i lepszy komfort jazdy na równych drogach. Drugi typ opon – opony diagonalne – cechuje się budową krzyżową, w której występują przynajmniej dwie warstwy kordu, ułożone skośnie względem płaszczyzny symetrii opony pod kątem od 20 do 40 stopni. Wszystkie nici osnowy oplatają zarówno czoło, jak i bok opony. Pomimo sztywności kordu i jego wysokiej jakości, na skutek przeciążeń, nierówności terenu, nieodpowiedniego ciśnienia wewnątrzoponowego, a także kolizji bardzo często dochodzi do uszkodzeń opon diagonalnych maszyn rolniczych. Opony radialne są trwalsze i wytrzymałe, ale proces ich naprawy jest znacznie bardziej zaawansowany.

Naprawę opon do maszyn rolniczych warto przeprowadzić w takich zakładach wulkanizacyjnych jak Serwis Ogumienia Ryszard Kuliszewski, który przed podjęciem działań naprawczych sprawdza najpierw ogumienie pod kątem sztywności opon, wytrzymałości bieżnika, wytrzymałości ścianek, warunków trakcyjnych, aquaplaningu, oporów toczenia, tłumienia nierówności, nośności czy bezwładności opony.

Naprawa opon na gorąco

Technologia naprawy opon na gorąco polega na wulkanizacji linii osnowy i siatki opasania, które uległy uszkodzeniu. To właśnie wkłady naprawcze z linkami stalowymi, które są w odpowiednich procesach wygrzewane w zakładzie wulkanizacyjnym, pozwalają na odbudowę warstwy opasania i osnowy. Dzięki temu uzyskuje się najwyższej jakości wytrzymałość i elastyczność naprawianej opony maszyn rolniczych. Nie sposób tego osiągnąć dzięki konwencjonalnym metodom, takim jak przyklejanie wkładu naprawczego opony za pomocą preparatu (specjalnego kleju). Technologia na gorąco nie powoduje powstawania wybrzuszeń na boku opony oraz innych nierówności, które mogą doprowadzić do konieczności złomowania ogumienia – niestety tradycyjne metody klejenia są bardzo nieskuteczne i zapewniają eksploatację opony na bardzo krótki czas.

Dlaczego naprawa opon maszyn rolniczych się opłaca?

Opony do maszyn rolniczych kosztują tysiące złotych, dlatego tak ważne jest usprawnianie technologii ich naprawy. Korzyści płynących z działań serwisowych profesjonalnych zakładów wulkanizacyjnych jest wiele: naprawa opon o nietypowych rozmiarach, naprawa opon, które nie są ogólnodostępne na rynku maszyn rolniczych czy oszczędność związana z brakiem konieczności zakupu nowych opon. To właśnie te czynniki powodują, że wiele gospodarstw rolnych podejmuje z serwisami ogumienia stałą współpracę.

Podziel się