Materiał Partnera Najczęstsze problemy z układem zawieszenia

Najczęstsze problemy z układem zawieszenia

Czy w Twoim aucie potrzebna jest naprawa zawieszenia? Przedstawiamy najczęściej występujące awarie tego układu. Podpowiadamy jakie objawy powinny wzbudzić Twoje zaniepokojenie. Doradzamy jak dbać o poszczególne elementy układu zawieszenia, aby działały niezawodnie przez długi czas. Być może po przeczytaniu tego artykułu uda Ci się uniknąć poważnej i kosztownej awarii.

Awarie układu amortyzacji

Zużycie amortyzatorów dosyć łatwo zaobserwować, ponieważ samochód nagle zaczyna charakterystycznie pływać w trakcie pokonywania zakrętów. Dodatkowym sygnałem alarmowym powinien być także wyciek oleju z amortyzatora. Należy pamiętać, że amortyzatory wymienia się parami. Jeśli nie jesteś pewien w jakim stanie są amortyzatory w Twoim aucie warto podjechać do auto serwisu i zweryfikować ich poziom zużycia.

Duża część osób zapomina, że oprócz samego amortyzatora awarii może ulec także jego sprężyna. Nie daje to wyraźnych objawów w trakcie prowadzenia pojazdu. Można zauważyć jedynie charakterystyczne stuki podczas hamowania i w trakcie jazdy po nierównościach. Kolejnym „awaryjnym” elementem jest łożysko amortyzatora. Jest ono osłonięte tzw. poduszką, która ma postać gumowej osłony. Efektem uszkodzenia są wyraźnie odczuwalne drgania oraz stuki. Zatarcie łożysko objawia się koniecznością użycia większej siły do skręcenia kół.

Sworzeń i wahacz

Wahacz stanowi połączenie piasty koła z nadwoziem. Wykazuje on sporą odporność na uszkodzenie. Niestety awarii mogą ulec gumowe tuleje wprasowane w wahacz. Ich zużycie to konieczność wymiany całego elementu. Sworzeń łączy wahacz ze zwrotnicą. Skręca się on w momencie zmiany położenia kół pojazdu. Awaria tego elementu objawia się szczególnie podczas jazdy po nierównościach. Można wtedy usłyszeć stuki dochodzące z przedniej części samochodu.

Końcówki drążka

Końcówka drążka łączy zwrotnicę oraz przekładnię kierowniczą. Element ten zużywa się w bardzo zróżnicowanym czasie. Nie da się określić optymalnego interwału na wymianę. Duży wpływ na tempo zużycia mają warunki eksploatacji oraz oczywiście jakość samej części. Drgania kierownicy podczas jazdy to pierwszy sygnał, który powinien nas zaniepokoić. Stuki w okolicy przednich kół podczas wolnej jazdy po nierównościach mogą wskazywać na usterkę końcówki drążka. Po wymianie tego elementu należy jeszcze ustawić geometrię pojazdu. Najlepiej zrobić to w wykwalifikowanym serwisie samochodowym. Do takich należy z pewnością firma Diesel-Expert, która wykonuje także kompleksowe naprawy układu zawieszenia.

Łącznik stabilizatora

Łącznik stabilizatora odpowiada za utrzymanie przyczepności kół do podłoża. Posiada on ruchome końcówki, które mogą poważnie ucierpieć na przykład podczas przejazdu przez dziurę w drodze. Końcówki te zrywają się powodując powstanie luzów. Awarię łącznika stabilizatora można zdiagnozować podczas powolnej jazdy po nierównościach, kiedy z okolicy kół wydobywają się charakterystyczne stuki. Potwierdzenie diagnozy można uzyskać odwiedzając serwis samochodowy.

Naprawa zawieszenia najczęściej jest powodowana uszkodzeniem lub zużyciem gumowych elementów oraz części, które są pokryte gumą. Wpływ niskiej temperatury powoduje twardnienie i następnie pękanie gum. Warto reagować na pierwsze, niepokojące objawy, aby ustrzec się kosztownej naprawy.

Opracowanie:

Diesel-expert

Posądza 113

Podziel się