Artykuł sponsorowany Montaż i przegląd instalacji LPG - tylko ze specjalistami z Autolux Mariusz Stopa

Montaż i przegląd instalacji LPG - tylko ze specjalistami z Autolux Mariusz Stopa

Pojazdy wyposażone w instalację LPG mają wierną i stale rosnącą rzeszę fanów. Dla zdecydowanej większości z nich gaz w aucie jest jednym z najpopularniejszych sposobów na ograniczenie kosztów paliwa. Warto jednak pamiętać, że satysfakcja z posiadania samochodu wyposażonego w instalację LPG uzależniona jest w dużej mierze od tego, kto zajmował się jej montażem, dlatego też zadanie to należy powierzać doświadczonym specjalistom, takim jak Mariusz Stopa z Autolux.

Kilka słów o instalacji LPG

Nowoczesne rozwiązania i kolejne generacje instalacji gazowych pojawiające się na rynku sprawiają, że instalacje LPG można stosować dziś praktycznie we wszystkich samochodach, nie obniżając przy tym w zauważalnym stopniu ich osiągów. Jest to oczywiście przede wszystkim kwestia doboru odpowiedniego typu instalacji i jej właściwego montażu. Niemniej jednak trzeba wyraźnie podkreślić, że niektóre samochody wymagają tak skomplikowanych – a co za tym idzie, kosztownych – instalacji, że „przerobienie ich na gaz” może okazać się po prostu nieopłacalne. Dlatego też zanim podejmiemy tego typu decyzję warto odwiedzić dobry serwis samochodowy, taki jak Autolux Mariusz Stopa i zweryfikować czy w przypadku konkretnego modelu samochodu, będzie ona w ogóle uzasadniona pod względem ekonomicznym.

Wśród samochodowych instalacji LPG występuje kilka tzw. generacji LPG, które są ponumerowane zgodnie z czasem ich powstawania:

  • I generacja (najstarsza) - stosowana jest w samochodach z zasilaniem gaźnikowym.
    W tym przypadku LPG w fazie ciekłej przechodzi w fazę lotną w reduktorze-parowniku, dzięki czemu jest on gotowy do zmieszania się z powietrzem. Dalej gaz dostaje się poprzez ręczny stałowartościowy regulator dawki gazu do miksera. Powstała w mikserze mieszanka powietrzno-gazowa trafia do kolektora dolotowego, a następnie przez zawory ssące do cylindra. Niestety przy tej instalacji brak jest możliwości dynamicznej regulacji składu mieszanki w zależności od obciążenia silnika,

  • II generacja - podobnie jak wcześniejszy typ instalacji, wykorzystuje zmienne warunki podciśnieniowe, zawiera jednak elektroniczny moduł sterowniczy i pozwala już na regulację składu mieszanki. Instalacja ta przeznaczona jest dla starszej generacji silników, ale wyposażonych we wtrysk benzyny,

  • III generacja - wielopunktowa, o ciągłym zasilaniu gazem w fazie lotnej. Wyeliminowano w niej mieszalnik, zastępując go specjalnym dozatorem. Wykorzystując silnik krokowy, podaje on odpowiednią dawkę gazu do dystrybutora,
    a ten z kolei przekazuje gaz do kolektora ssącego, skąd zasysany jest wraz
    z powietrzem do komór spalania. Instalacje tej klasy przeznaczone są do samochodów wyposażonych w wielopunktowy wtrysk paliwa oraz kolektor dolotowy wykonany z tworzyw sztucznych,

  •  IV generacja – instalacja LPG, która obecnie najchętniej wybierana jest przez klientów profesjonalnych serwisów samochodowych, takich jak Autolux Mariusz Stopa. Nazywana także sekwencyjną, a podstawową cechą odróżniającą „sekwencję" od instalacji LPG III generacji jest zastosowanie tylu wtryskiwaczy gazu (montowanych
    w kolektorze dolotowym), ile cylindrów posiada silnik. Tak samo jak przy zasilaniu benzynowym, momenty otwarcia wtryskiwacza oraz czasy jego pracy określane są osobno dla każdego cylindra, przy czym dawkę LPG kontroluje komputer silnika,

  • V generacja - największą nowością w tym przypadku jest fakt, że gaz trafia do kolektora dolotowego lub cylindra nie, jak dotychczas w fazie lotnej, ale ciekłej,
    a niewykorzystana ilość powraca przewodem powrotnym do zbiornika, tak jak
    w przypadku benzyny,
  • VI generacja - stanowi rozwinięcie V i wyróżnia ją brak wtrysków gazowych oraz reduktora. Gaz podawany jest poprzez wtryskiwacze benzynowe. Instalacje takie są dedykowane do aut z bezpośrednim wtryskiem paliwa.

Prawidłowa eksploatacja

Bezawaryjna eksploatacja samochodu z instalacją LPG jest możliwa do osiągnięcia. Należy jednak pamiętać o szeregu zaleceń, bez przestrzegania których możemy narazić się na problemy i dodatkowe koszty. W przypadku starszych instalacji, jedną z bardziej istotnych kwestii jest uruchamianie zimnego pojazdu na benzynie lub oleju napędowym, zwłaszcza w niskich temperaturach. Aby jednak w pełni korzystać z uroków jazdy na gazie warto zadbać o regularny serwis instalacji LPG, który powinni przeprowadzać specjaliści posiadający niezbędną wiedzę i narzędzia, tak jak ma to miejsce w przypadku firmy Autolux Mariusz Stopa. Należy też kontrolować stan świec, przewodów zapłonowych oraz szczelność instalacji. Niezwykle ważna jest także wymiana filtrów, zarówno oleju, jak i gazu. Warto też częściej sprawdzać ilość płynu chłodniczego, bowiem standardowe instalacje gazowe po zamontowaniu stają się częścią układu chłodzenia.

Jazda samochodem z instalacją LPG może być opłacalna i przynieść nam sporo satysfakcji. Należy jednak odpowiednio ją użytkować oraz regularnie serwisować, a przede wszystkim zadbać aby dobór i montaż całej instalacji zlecić fachowcom, na przykład z firmy Autolux Mariusz Stopa.

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas