Artykuł sponsorowany Jak rozpoznać usterkę układu hamulcowego?

Jak rozpoznać usterkę układu hamulcowego?

Sprawne auto to bezpieczne auto. Tej zasady powinien trzymać się każdy kierowca. Oznacza to nie tylko regularne przeglądy w dobrym serwisie, ale także szybką reakcję w razie pojawienia się niepokojących zmian w pracy pojazdu. Jednym z najważniejszych układów, który warunkuje bezpieczeństwo jazdy, jest układ hamulcowy. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, jak rozpoznać jego usterkę.

Co wskazuje na usterkę układu hamulcowego?

Układ hamulcowy obejmuje kilka elementów. Uszkodzenie każdego z nich ma przy tym nieco inne oznaki. Usterki przewodów oraz pompy hamulcowej sygnalizują wyciek płynu hamulcowego, duży spadek skuteczności hamowania, a także odczuwalna „miękkość” pedała hamulca podczas hamowania. To ostatnie może również oznaczać niski poziom płynu hamulcowego, którego innymi objawami są problemy z pompą i zaciskami hamulcowymi, a także spadająca skuteczność hamulców w miarę ich rozgrzewania. Problemy z hamulcem ręcznym rozpoznać możemy po:

  • zablokowaniu koła, do którego dochodzi również po zwolnieniu dźwigni hamulca ręcznego;
  • rozgrzewaniu się obręczy kół;
  • metalicznych odgłosach podczas jazdy.

Dziwne głosy, wibracje czy bicie tarcz oraz metaliczny dźwięk tarcia wskazywać może na usterki klocków i tarcz hamulcowych. Ich uszkodzeniu może towarzyszyć też nieprzyjemny zapach spalenizny oraz rozgrzewanie się felg w trakcie jazdy. Często dochodzi także do awarii układu ABS. O tym poinformuje nas kontrolka na desce rozdzielczej. Jeśli uszkodzeniu uległy zawory ABS, pedał hamulca będzie działał miękko, a podczas hamowania może dochodzić do blokowania kół.

Jak zapobiegać awarii układu hamulcowego?

Układ hamulcowy samochodu ma kluczowy wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Każdy kierowca musi zdawać sobie z tego sprawę i kontrolować stan techniczny swojego pojazdu. Należy zatem dokonywać okresowych przeglądów w sprawdzonym warsztacie samochodowym znajdującym się w pobliżu naszego miejsca zamieszkania. Kierowcy z Bytomia i okolic mogą liczyć na pomoc w zakresie serwisowania ze strony doświadczonych specjalistów z warsztatu Twój Serwis. Warto pamiętać, że współpraca z jednym wybranym serwisem daje nam gwarancję, że za każdym razem wykonane usługi będą na wysokim poziomie.

Regularne przeglądy techniczne to jednak nie wszystko. Układ hamulcowy, jak wszystkie pozostałe podzespoły, nie jest wieczny i nawet najbardziej zadbany z biegiem czasu ulegnie zużyciu. Wizyty w serwisie pozwalają zapobiegać awariom lub też eliminować je odpowiednio wcześnie; nim staną się dla nas zagrożeniem. Duży udział w tym ma przeprowadzona przez profesjonalistów wymiana klocków hamulcowych, tarcz hamulcowych oraz płynu hamulcowego.

Wyznacznikiem tego, kiedy powinna ona nastąpić, jest przebieg pojazdu. Wymiana klocków powinna mieć miejsce co 10-20 tysięcy kilometrów dla dynamicznej jazdy w mieście i 30-50 tysięcy kilometrów dla dynamicznej jazdy na dłuższych trasach. W przypadku spokojnego stylu jazdy przebieg ten to odpowiednio 30-50 tysięcy kilometrów w mieście i 50-60 tysięcy na dłuższych trasach. Tarcze hamulcowe zazwyczaj wymieniane są po przejechaniu 60-80 tysięcy kilometrów, optymalnym rozwiązaniem będzie jednak wymiana ich podczas co drugiej wymiany klocków hamulcowych. Natomiast w przypadku płynu hamulcowego wymiana powinna następować nie rzadziej niż co dwa lata. Intensywna eksploatacja auta może jednak wymagać, aby było to co każde 60 tysięcy kilometrów.

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas