Artykuł sponsorowany Elementy diagnostyki filtra DPF

Elementy diagnostyki filtra DPF

Jeździsz Dieslem i niepokoi cię wyraźnie odczuwalny spadek mocy oraz gorsze przyspieszenie? A może sprawy zaszły jeszcze dalej i na desce rozdzielczej już zapaliła się ostrzegawcza kontrolka? Najprawdopodobniej masz zapchany filtr cząstek stałych. Im szybciej udasz się do warsztatu, tym większa szansa, że uda się go wyczyścić i nie będziesz musiał inwestować w wymianę.

Filtry cząstek stałych w nowszych samochodach z silnikami Diesla z założenia mają oczyszczać się same. Problem w tym, że aby doszło do automatycznego procesu wypalania sadzy nagromadzonej na filtrze, muszą zaistnieć konkretne warunki. Samooczyszczanie filtra DPF inicjowane jest przy obrotach powyżej 3000 na minutę, ale żeby proces dobiegł do końca, auto musi poruszać się ze stałą prędkością przynajmniej kilkanaście minut. Nie każdy kierowca ma możliwość regularnie wybierać się na takie przejażdżki. Efekt? Zapchany filtr, który trzeba wyczyścić w warsztacie lub w najgorszym przypadku wymienić na nowy – opowiada nasz rozmówca z wrocławskiego serwisu Regeneracja Filtra Cząstek Stałych DPF FAP.

Diagnostyka filtra DPF

Diagnostykę filtra cząstek stałych w warsztacie można porównać do wizyty u lekarza specjalisty. Jej pierwszym etapem jest wywiad, w którego trakcie fachowiec będzie chciał dowiedzieć się, w jaki sposób i w jakich warunkach używasz samochodu, a także jakie objawy problemu zdążyłeś zaobserwować podczas jazdy. Następnie podda filtr pogłębionym badaniom z użyciem profesjonalnego sprzętu komputerowego, czyli testera diagnostycznego. Komputer podłączony do silnika dostarcza mechanikowi kluczowych informacji na temat stanu filtra DPF, łącznie z procentowym stopniem zużycia. Istotnym etapem diagnostyki filtra cząstek stałych jest ocena jego oprzyrządowania, czyli m.in. czujników temperatury i ciśnienia. Zdarza się bowiem, że kłopoty z filtrem wywołane są nieprawidłowym działaniem wtrysku, turbodoładowania albo układu dolotowego powietrza. Zatem dopiero na podstawie wszystkich tych czynności serwisant może podjąć decyzję o najlepszym sposobie rozwiązania problemu.

Wypalanie serwisowe i regeneracja DPF

Jeśli z diagnostyki filtra wynika, że jest on w dobrym stanie, a jedynym problemem jest przekroczenie dopuszczalnego poziomu sadzy, optymalnym rozwiązaniem będzie wypalanie. Zdecydowanie częściej niezbędna okazuje się kompleksowa regeneracja DPF. Wymontowany z samochodu filtr DPF poddawany jest gruntownym oględzinom i dalszej kwalifikacji do czyszczenia lub wymiany. W pierwszym przypadku filtr musi zostać przygotowany do czyszczenia przez zaślepienie wszystkich otworów, a następnie umieszcza się go w specjalnej myjce. Po oczyszczaniu chemicznym filtr jest suszony i nagrzewany, po czym fachowiec dokonuje ponownej kontroli jego działania. Jeżeli jednak w czasie oględzin okaże się, że filtr cząstek stałych jest poważnie uszkodzony, zaleca się wymianę tego elementu na nowy lub tańszy, regenerowany.

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas