Pozycjonowanie strony samodzielnie – na co zwrócić uwagę?
Informatyka i telekomunikacjaPozycjonowanie stron internetowych (SEO: Search Engine Optimization) polega na optymalizacji serwisu w myśl wytycznych Google. Dzięki temu algorytm lepiej ocenia domenę, wyświetlając ją na wyższej pozycji. Strategia ta może być zaprojektowana i wdrożona.
Kompletny poradnik o pozycjonowaniu stron samodzielnie - Pozycjonowanie stron internetowych od A do Z
Dobór fraz kluczowych
Zanim zaczniesz samodzielnie pozycjonować stronę, musisz znaleźć frazy kluczowe, które pozwolą budować widoczność i zapewnią ruch organiczny. Należy wybrać słowa regularnie wyszukiwane przez użytkowników. Wówczas wysoka pozycja będzie przeobrażać się w ruch, a to w sprzyjających warunkach może zapewnić wzrost liczby konwersji. Odpowiedni dobór fraz kluczowych w dużym stopniu determinuje skuteczność strategii SEO.
Jeżeli chcesz zadbać o widoczność swojej strony w konkretnym regionie, należy dobrać frazy kluczowe nawiązujące do konkretnej miejscowości. Pozycjonowanie stron Zielona Góra lub w innym mieście wymagać będzie optymalizacji witryny w taki sposób, aby odwiedzali ją użytkownicy zainteresowani ofertą. W ten sposób istnieje duża szansa na to, że ruch przeobrazi się w konwersję.
Przykładowe frazy kluczowe dla lokalnego biznesu:
kancelaria prawnicza Kraków
firma transportowa Gdańsk
mieszkania Ursynów
Przykładowe frazy kluczowe dla sklepu internetowego:
buty damskie zimowe
rower dziecięcy różowy
stół kuchenny rozkładany
Frazy kluczowe dobiera się przy pomocy specjalistycznych narzędzi, takich jak Ahrefs. Oprogramowanie wyświetla dokładne dane na temat popytu konkretnych słów. W ten sposób możesz wybrać odpowiednie wyrażenia, aby następnie je pozycjonować, skutecznie zwiększając ruch organiczny.
Optymalizacja techniczna
Nie mniejsze znaczenie niż dobór fraz kluczowych ma także optymalizacja techniczna serwisu. Należy zadbać o to, aby strona była responsywna (musi poprawnie wyświetlać się na wszystkich urządzeniach: komputerach i smartfonach). W przeciwnym wypadku algorytm Google uzna stronę za mało przyjazną użytkownikom, co może utrudnić zbudowanie widoczności w wyszukiwarce.
W kontekście optymalizacji technicznej należy także zadbać o prędkość ładowania. Im krócej użytkownik musi czekać na wyświetlenie serwisu, tym lepiej. Zbyt długi czas ładowania przede wszystkim negatywnie wpływa na współczynnik konwersji. Użytkownicy, zanim skorzystają z witryny, po prostu ją opuszczą. Dodatkowo czynnikiem rankingowym w Google są wskaźniki Core Web Vitals (sprawdzisz je na web.dev). Optymalizuj te elementy, aby czas ładowania był odpowiedni, a interaktywność przyjazna użytkownikom. W ten sposób zwiększysz szansę na osiągnięcie wysokiej pozycji w wyszukiwarce.
W ujęciu optymalizacji technicznej należy wyeliminować wszystkie inne błędy, które mogą negatywnie wpływać na SEO. Oto podstawowe porady w tym zakresie:
zaprojektowanie przejrzystej nawigacji i menu,
linkowanie wewnętrzne,
usunięcie/podlinkowanie osieroconych podstron,
odpowiednie ustawienie pliku robots.txt,
zastosowanie tagu noindex, gdy to konieczne,
weryfikacja i konfiguracja linków kanonicznych.
Wartościowy content
Treści na stronie internetowej są analizowane przez roboty i mają wpływ na pozycję w Google. Wyszukiwarka promuje serwisu publikujące wartościowy content, będący odpowiedzią na zapytanie użytkownika. Dodatkowo treści budują topical authority – to autorytet strony internetowej w konkretnej branży. Jeżeli publikujesz content merytoryczny, zbudujesz w ten sposób widoczność, a pozyskiwany ruch może być przeobrażany w konwersję.
Treści powinny składać się z fraz kluczowych. Należy dodawać je w sposób naturalny, aby ich obecność nie obniżała jakości tekstu. Brak fraz kluczowych w contencie znacznie utrudni pozycjonowanie – to miedzy innymi dlatego tworzy się opisy produktów, czy kategorii w sklepach internetowych. Google je analizuje, rozumie zawartość danego adresu URL i wyświetla go na dopasowane zapytanie użytkownika o intencji zakupowej.
Tworząc treści, pamiętaj, aby maksymalnie wyczerpać poruszany temat. Nie musisz pisać tyle samo słów co konkurencja – więcej nie zawsze znaczy lepiej. Gdyby tak było, każda strona internetowa publikowałaby jak najdłuższe teksty.