Artykuł sponsorowany O zarządzaniu kryzysowym opowiadają specjaliści z firmy SINAD

O zarządzaniu kryzysowym opowiadają specjaliści z firmy SINAD

Zarządzanie kryzysowe to nic innego, jak działalność organów administracji publicznej oraz służb mundurowych, która ma na celu kierowanie bezpieczeństwem narodowym. W uproszczeniu można zatem mówić o szeroko rozumianej ochronie ludności oraz o zapobieganiu sytuacjom kryzysowym. By było to możliwe, istotne są właściwie zaplanowane strategie przeciwdziałania, wczesnego ostrzegania, reagowania oraz usuwania niepożądanych skutków, w tym odtwarzania zasobów i infrastruktury krytycznej. Więcej szczegółów na ten temat udzielają specjaliści z Zakładu Elektroniki i Radiokomunikacji SINAD – dużą uwagę zwracają oni na wysokiej klasy systemy łączności, które wspomagane są przy realizacji zadań zarządzania kryzysowego.

Co obejmuje zarządzanie kryzysowe?

Jak wyjaśniają specjaliści z firmy SINAD, podstawowe terminy dotyczące zarządzania kryzysowego i ochrony ludności znaleźć można w Ustawie z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz.U. z 2022 r. poz. 261). Dokument ten określa między innymi zagrożenia, które uruchamiają szereg krajowych procedur. Zarządzanie kryzysowe ważne jest zatem w przypadku podwyższonego ryzyka lub wystąpienia:

  • Zagrożeń naturalnych (np. trzęsienia ziemi, powodzie, burze, mgły, mrozy, deszcze i śnieżyce, pożary).

  • Zagrożeń nienaturalnych (np. pyły przemysłowe, pole elektromagnetyczne, pole ekektrostatyczne, promieniowanie jonizujące, promieniowanie podczerwone, promieniowanie nadfioletowe).

  • Zagrożeń technicznych (w uproszczeniu są to gwałtowne i nieprzewidziane uszkodzenia lub zniszczenia obiektów budowlanych, urządzeń technicznych lub całych systemów urządzeń np. zerwanie ważnych mostów).

  • Zagrożeń wojennych (konflikty zbrojne, stan wojenny).

Struktura zarządzania kryzysowego

Struktura zarządzania kryzysowego jest w Polsce rozbudowana. Specjaliści z Zakładu Elektroniki i Radiokomunikacji SINAD tłumaczą, że oparta jest ona zarówno na poziom centralny, jak i wojewódzki oraz lokalny. Zarządzanie kryzysowe obejmuje też sektor publiczny oraz prywatny, a działania wykonawcze spoczywają przede wszystkim na administracji lokalnej. Poziom centralny oraz wojewódzki mają zaś rolę koordynującą. Uszczegóławiając, struktura zarządzania kryzysowego w administracji publicznej Rzeczypospolitej Polskiej składa się na:

  1. Poziom 1: Prezes Rady Ministrów, Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji, Rządowy Zespół Zarządzania Kryzysowego, Rządowe Centrum Bezpieczeństwa, Zespoły Zarządzania Kryzysowego Ministerstw i Centralnych Organów Administracji Rządowej, Centra Zarządzania Kryzysowego Ministerstw i Centralnych Organów Administracji Rządowej.

  2. Poziom 2: Wojewoda, Wojewódzki Zespół Zarządzania Kryzysowego, Wojewódzkie Centrum Zarządzania Kryzysowego.

  3. Poziom 3: Starosta Powiatowy, Powiatowy Zespół Zarządzania Kryzysowego, Powiatowe Centrum Zarządzania Kryzysowego.

  4. Poziom 4: Wójt (Burmistrz, Prezydent miasta), Gminny Zespół Zarządzania Kryzysowego, Gminne Centrum Zarządzania Kryzysowego.

Każdy z wymienionych poziomów ma określone zadania wszystkich faz zarządzania kryzysowego, od zapobiegania i przygotowania począwszy, na reagowaniu i odbudowie kończąc.

Nowe technologie w zarządzaniu kryzysowym

Zarządzanie kryzysowe to nie tylko dobra organizacja Centrów Kryzysowych oraz powoływanie do nich doświadczonych specjalistów o różnych umiejętnościach. Specjaliści z firmy SINAD zwracają także uwagę na nowoczesne technologie, czy to radiokomunikacyjne, czy też informatyczne, teledetekcyjne oraz geoinformatyczne. Zaliczyć można do nich:

  • mapy cyfrowe,

  • systemy modelowania przestrzennego GIS,

  • systemy do analizy przestrzennej,

  • systemy informacji przestrzennej GIS dla ratownictwa,

  • lotniczy skaning laserowy,

  • modele miast 3D,

  • zobrazowania satelitarne optyczne o bardzo wysokiej rozdzielczości przestrzennej,

  • zobrazowania satelitarne optyczne o wysokiej rozdzielczości przestrzennej,

  • zobrazowania satelitarne optyczne o średniej i małej rozdzielczości przestrzennej,

  • zobrazowania satelitarne radarowe,

  • dane radarowe misji satelitarnych COSMO-SkyMed i Sentinel,

  • teledetekcja bliskiego zasięgu UAV,

  • cyfrowe systemy łączności zgodne z protokołami radiowymi i IP.

Zarządzanie kryzysowe a systemy łączności

Specjaliści z Zakładu Elektroniki i Radiokomunikacji SINAD, jako iż od lat specjalizują się w nowoczesnych systemach łączności, dostrzegają olbrzymie ich znaczenie w prawidłowym, czyli sprawnym zarządzaniu kryzysowym, zarówno na etapie wczesnego ostrzegania, jak i usuwania niepożądanych skutków. Niebywale ważne jest zatem to, by straż pożarna, wojsko, policja, straż graniczna, a także przedstawiciele powołanych Centrów Zarządzania Kryzysowego dysponowali innowacyjnym sprzętem o wielu funkcjach. Mowa między innymi o radiotelefonach cyfrowych, lokalizatorach GPS, megafonach, zasilaczach przetwornic, stacjach obiektowych, a także o wysokiej klasy antenach. Takie urządzenia radiokomunikacyjne usprawniają prowadzenie operacji terenowych, zwiększając też bezpieczeństwo ich uczestników. Czy tylko takie systemy ważne są dla zarządzania kryzysowego?

Instytucje publiczne oraz służby mundurowe muszą być także zaopatrzone w wysokiej klasy syreny elektromechaniczne, które umożliwiają komunikację z systemami cyfrowymi opartymi o protokół IP. Urządzenia te pozwalają na generowanie przypisanych dla danych zagrożeń sygnałów dźwiękowych, które rozchodzą się na duży obszar. Dźwięki syren elektromechanicznych są tak intensywne, iż przenikają również ściany nawet doskonale wygłuszonych budynków.

 

Podstawy prawne:

Ustawa z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz.U. z 2022 r. poz. 261).

Ustawa z dnia 18 kwietnia 2002 r. o stanie klęski żywiołowej (Dz.U. z 2017 r. poz. 1897).

Zarządzenie nr 67 Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 października 2014 r. w sprawie organizacji i trybu pracy Rządowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego (M.P. z 2014 r. poz. 926).

Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 kwietnia 2011 r. w sprawie organizacji i trybu działania Rządowego Centrum Bezpieczeństwa (Dz.U. z 2015 r. poz. 508).

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas