Artykuł sponsorowany Badanie i rejestrowanie wypadków przy pracy

Badanie i rejestrowanie wypadków przy pracy

Skuteczność działań prewencyjnych powypadkowych zależy od rzetelnego i pełnego zbadania zaistniałych wypadków przy pracy oraz ustalenia wszystkich przyczyn i okoliczności ich powstania. Nieustalenie wszystkich przyczyn wypadku lub wskazanie nieprawidłowych lub błędne wypełnienie statystycznej karty wypadku, powoduje, że wyciągane są fałszywe wnioski, a co za tym idzie nasza prewencja powypadkowa nie będzie rzetelna.

Ustalenie przyczyn wypadku przy pracy

Ustalenie przyczyn wypadku przy pracy wymaga od zespołu powypadkowego dokonania rzetelnej i wszechstronnej analizy okoliczności wypadku. Analizy tej, dokonuje zespół w oparciu o oględziny miejsca wypadku, wyjaśnienia i informacje uzyskane od poszkodowanego i świadków, uzyskane opinie lekarza i innych specjalistów oraz w oparciu o inne zebrane w toku postępowania powypadkowego materiały. Treść wniosków i zaleceń powypadkowych powinna wynikać z analizy okoliczności wypadku, a w szczególności z ustalonych jego przyczyn oraz stwierdzonych faktów nieprzestrzegania przepisów i zasad bhp, niedbalstwem pracowników, a także nieprzestrzeganie innych przepisów dotyczących ochrony życia i zdrowia.

Obowiązek pracodawcy w zakresie bhp

Kodeks pracy w art. 226 nakłada na pracodawcę obowiązek oceny i dokumentowania ryzyka zawodowego, a także informowania pracowników o ryzyku związanym z wykonywaną pracą. Jest to element zapewnienia dobrze funkcjonujących zasad bhp w przedsiębiorstwie.  Podobne wymagania wprowadza także rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. 2003 nr 169 poz. 1650 z późniejszymi zmianami), które zobowiązuje pracodawcę do przeprowadzenia i udokumentowania oceny ryzyka zawodowego, występującego przy określonych pracach oraz do stosowania niezbędnych środków profilaktycznych zmniejszających ryzyko. Zgodnie z artykułem 6 dyrektywy ramowej 89/391/ EWG pracodawca powinien podejmować niezbędne środki w celu zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy pracownikowi, włączając w to minimalizowanie ryzyka powstania wypadku i ryzyka zawodowego.

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas