Artykuł sponsorowany Jakie obowiązki nakłada na pracodawcę dyrektywa narzędziowa?

Jakie obowiązki nakłada na pracodawcę dyrektywa narzędziowa?

Wiele wypadków, które mają miejsce w zakładach pracy, wiąże się z obsługą maszyn. Z uwagi na poprawę bezpieczeństwa osób je użytkujących, muszą one spełniać minimalne wymagania BHP, co reguluje między innymi dyrektywa narzędziowa. Obowiązek dostosowania sprzętu do tych przepisów spoczywa na pracodawcy. Pomocne w tym zakresie może okazać się przeprowadzenie audytu przez specjalistów.

Czym jest dyrektywa narzędziowa?

Prawo nieustannie się zmienia, także w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy. Jest ona istotna niezależnie od specyfiki działalności danej firmy. W zakładach produkcyjnych pracownicy mają jednak zdecydowanie częstszy kontakt z różnego rodzaju maszynami. To właśnie do użytkowanego sprzętu roboczego odnosi się dyrektywa maszynowa 2006/42/WE, której postanowienia zostały zamieszczone w rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 30 października 2002 r. w sprawie minimalnych wymagań dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy w zakresie użytkowania maszyn przez pracowników podczas pracy (Dz.U. Nr 191, poz. 1596, zm. Dz.U. z 2003 r. Nr 178, poz. 1745). Oznacza to, że na każdym właścicielu parku maszynowego spoczywa obowiązek jego dostosowania do wymagań minimalnych z zakresu bezpieczeństwa pracy i oceny ich prawidłowości. Brak takich działań jest zagrożony karą grzywny lub złożeniem wniosku do sądu.

Jak muszą zostać przystosowane maszyny?

Wspomniana dyrektywa dotyczy przede wszystkim urządzeń oraz sprzętów nabytych przed 1 stycznia 2003 rokiem. Na liście kontrolnej, według której osoba odpowiedzialna za BHP w zakładzie pracy przeprowadza ocenę, znajdują się poszczególne minimalne wymagania. Maszyna musi je spełniać, aby można ją eksploatować w bezpieczny sposób. Ewentualne niezgodności powinny zostać jak najszybciej wyeliminowane. Wśród kryteriów można wyróżnić między innymi:

  • wyposażenie urządzenia w komponenty zatrzymania awaryjnego;
  • zastosowanie obudowy ochronnej w maszynach emitujących opary, pył, gazy, płyny;
  • zabezpieczenie urządzeń przez ryzykiem wybuchu lub pożaru w kontakcie z wytwarzanymi substancjami bądź produktami;
  • zabezpieczenie części nagrzewających się lub wyziębiających się przed przypadkowym dotknięciem;
  • części sterownicze związane z bezpieczeństwem muszą być wyraźnie oznaczone.

To jednak tylko kilka z kilkunastu minimalnych wymagań, jakie musi spełnić sprzęt roboczy w zakładzie. W dokonaniu poprawnej oceny i pomocy w jego dostosowaniu mogą pomóc między innymi specjaliści z firmy PROTECTECH, zajmującej się doradztwem technicznym w zakresie bezpieczeństwa pracy. Taki audyt obejmuje ocenę stanowiska pracy, występujących na nim zagrożeń, jak również oszacowanie ryzyka ich zaistnienia przed i po wdrożeniu rozwiązań je redukujących. Tego rodzaju działania mogą objąć pojedyncze narzędzia, a także całe linie technologiczne. Profesjonalna kontrola w tym zakresie pozwoli właścicielowi właściwie dostosować urządzenia, aby na koniec mogły otrzymać Poświadczenie Zgodności.

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas