Artykuł sponsorowany Elementy elektrycznego systemu ogrzewania rozjazdów kolejowych

Elementy elektrycznego systemu ogrzewania rozjazdów kolejowych

W naszym kraju najczęściej spotykane są elektryczne systemy ogrzewania rozjazdów kolejowych. Jedną z głównych części tego systemu jest element grzejny, który jest w kształcie płasko-owalnej grzałki rezystancyjnej. W całym systemie znajdują się również inne elementy, jak np. przetworniki, czy transformatory. Jakie jeszcze elementy wchodzą w skład elektrycznego systemu ogrzewania rozjazdów oraz czym się charakteryzują?

Elementy grzejne

Element grzejny jest jedną z najważniejszych części elektrycznego systemu ogrzewania rozjazdów kolejowych. Wspomniany element grzejny to płasko-owalna grzałka rezystancyjna. Klasyczne systemy EOR, którymi zajmują się fachowcy z firmy Pelczar Electric, ogrzewają rozjazdy metodą rezystancyjną, wykorzystując w tym celu drut oporowy, który przymocowany jest do stopy szyny zwrotnicowej. Z kolei rurkowe elementy grzejne będące w postaci płasko-owalnych prętów ściśle mocuje się do powierzchni szyny przy użyciu uchwytów sprężystych.

Grzałka rurkowa nie ma skomplikowanej budowy i złożona jest z trzech części. Pierwsza z nich to element oporowy. Element ten ma postać spirali grzejnej z drutu oporowego. Drugą częścią, którą wyróżniamy jest przestrzeń izolacyjna. Najczęściej jest ona wypełniona tlenkiem magnezu. Ostatnią częścią jest płaszcz zewnętrzny, który wykonuje się ze stali nierdzewnej.

Akcesoria do elektrycznych systemów ogrzewania rozjazdów kolejowych

Systemy elektrycznego ogrzewania rozjazdów kolejowych złożone są z wielu elementów. Wśród nich znajdują się zaawansowane urządzenia, takie jak automaty sterujące, czy rozdzielnice. Ponadto systemy te wyposażone są w rozmaite podzespoły uzupełniające. Takimi urządzeniami są:

  • przetworniki,
  • transformatory,
  • puszki przytorowe,
  • uchwyty.

W elektrycznych systemach ogrzewania rozjazdów wykorzystuje się dwa rodzaje przetworników. Pierwsze z nich, czyli przetworniki pogodowe wykorzystuje się w celu dokonania pomiarów meteorologicznych, np. temperatury powietrza, siły wiatru i detekcji deszczu i śniegu. Drugi rodzaj przetworników dedykowany jest do procesu ogrzewania rozjazdów. Z kolei transformatory umożliwiają odseparowanie sieci energetycznej od sieci trakcyjnej. Do zasilania grzałek wykorzystuje się rozmaite transformatory, wśród których można wyróżnić m.in. 230V/230V o mocy 2,5 kVA, 3,8 kVA i 4,6 kVA.

Puszki przytorowe stosuje się do przedłużania kabli urządzeń elektrycznego ogrzewania rozjazdów. Puszki te są łatwe do zamontowania w rozjeździe, a w zależności od typu umożliwiają wprowadzenie 4, 8, a nawet 10 kabli o średnicy w przedziale 6-12 mm. Puszki przytorowe posiadają złączki sprężynowe do podłączeń przewodów czynnych, a także wyrównawczych między grzałkami znajdującymi się na rozjeździe.

W elektrycznych systemach ogrzewania rozjazdów kolejowych wykorzystuje się dwa rodzaje uchwytów. Pierwsze to uchwyty dociskowe, a drugie to uchwyty przeciwpełzne. Uchwyty dociskowe wykorzystuje się podczas montażu elementu grzejnego na rozjeździe. Uchwyty te wykonane są ze sprężystej stali, a ich montaż i demontaż nie stanowi większego problemu. Natomiast uchwyty przeciwpełzne stosowane są na rozjazdach kolejowych w celu uniemożliwienia poruszania się elementu grzejnego.

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas