Materiał Partnera Budowa torowisk tramwajowych

Budowa torowisk tramwajowych

Budowa torowisk tramwajowych i pociągowych jest zbliżona. W Polsce te pierwsze zazwyczaj są jednak mniejsze. Poruszające się po nich maszyny nie są tak ciężkie, jak pociągi i mają od nich znacznie mniejszą prędkość, jednak kursują znacznie częściej. To wyrównuje poziom eksploatacji obu typów torowisk. Tramwaj od pociągu różni się także konstrukcją koła, co powoduje wiele zmian w projektowaniu ich szyn.

Typy torowisk tramwajowych

Torowiska tramwajowe mogą mieć różne rodzaje szyn. Ma to wpływ nie tylko na ich trwałość, ale również na odczuwanie wibracji przy wyższych prędkościach, wężykowanie (czyli niestabilne poruszanie tramwaju), głośność pracy kół podczas jazdy czy rodzaj koniecznych prac serwisowych. Budowa torowisk wymaga użycia podbijarki. Jej zadaniem jest wyrównanie położenia toru zgodnie z ustaleniami zawartymi w projekcie. Posiada chwytaki, które unoszą tory i może podsypywać tłuczeń pod podkład.

Za niezwykle wytrzymałe na torowiskach tramwajowych uznaje się szyny żłobkowe. Są one jednak droższe od kolejowych. Ponadto znacznie wyższe są koszty naprawy, ponieważ nie można przekładać toków (równoległych szyn, po których porusza się tramwaj). Szyny żłobkowe wymagają regularnego czyszczenia. W miastach torowiska często przebiegają przez jezdnię. Umieszcza się je na batonie cementowym i zalewa specjalną sprężystą masą, której zadaniem jest tłumienie drgań. Alternatywnym rozwiązaniem jest układanie płyt betonowych z rowkami, w których umieszcza się szyny i otacza je gumą. Minusem tej metody jest fakt, że zbierająca się woda powoduje niestabilność torowiska. Na plus działa to, że osiąga się bardzo duże wytłumienie. Inną metodą jest układanie toru na podkładzie, a następnie tworzenie zabudowy przy pomocy kostki brukowej lub płyt betonowych. Taki przejazd z jednej strony szybko może się zdeformować, ale z drugiej – jest prosty w konserwacji.

Newralgiczne punkty

Niektóre części torowiska mają szczególną tendencję do deformowania. Są to oczywiście przejazdy samochodowe, ale nie tylko. Specjaliści z firmy Rem-Tor z Rybnika podkreślają, że odpowiednie wykonanie ma duży wpływ na trwałość i komfort korzystania z torowiska. Dużym problemem torowisk są tzw. wychlapki. To miejsca, w których gromadzi się woda, wypłukując podtorze. Tylko jeśli to miejsce nie zostanie obciążone, nie ma ryzyka deformacji. Ważnym elementem na torach tramwajowych są stosowane krzyżownice. Rozjazd odbywa się wtedy poprzez najechanie obrzeżem koła pojazdu.

Opracowanie:

Rem-Tor Budownictwo Kolejowe

Rybnik , gen. Szeptyckiego 11

Podziel się