Artykuł sponsorowany Zleć prowadzenie KPiR specjalistom z kancelarii podatkowej OPTIMA

Zleć prowadzenie KPiR specjalistom z kancelarii podatkowej OPTIMA

Firmy w Polsce przyjmują jeden z dwóch ustrojów podatkowych. Pierwszym z nich jest księgowość pełna i jej księgi rachunkowe (często rozszerzone o roczne sprawozdania finansowe). Drugim, częściej stosowanym, jest ustrój zwany księgowością uproszczoną. To wtedy przedsiębiorca może rozliczać się dzięki kartom podatkowym, ryczałtowi ewidencjonowanemu, a także prowadząc księgi przychodów i rozchodów. KPiR w naszym kraju są bardzo popularne, ponieważ prowadzi je najwięcej firm. Wiele z nich przekazuje zadanie ewidencjonowania zdarzeń w księgach przychodów i rozchodów specjalistom z biur rachunkowych. Szerokie usługi oferuje Justyna Grzywaczewska prowadząca w Toruniu Kancelarię podatkową OPTIMA.

Kto musi prowadzić księgę przychodów i rozchodów?

Ustawa o PIT jasno wskazuje podmioty, które mają obowiązek prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów. Są to przede wszystkim wykonujące działalność gospodarczą osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki partnerskie, a także spółki jawne osób fizycznych. Mogą one korzystać z narzędzia ewidencji podatkowej uproszczonej, którym jest właśnie KPiR, o ile ich przychody netto ze sprzedaży nie przekroczyły w poprzednim roku obrotowym równowartości 2 mln euro. Kwota ta przeliczana jest ze złotówek wedle średniego kursu NBP podawanego do wiadomości przez prezesa NBP w październiku każdego roku.

Specjalista księgowości Justyna Grzywaczewska z Kancelarii podatkowej OPTIMA podkreśla jednak, że lista podmiotów, które powinny zainteresować się księgami przychodów i rozchodów jest jednak dłuższa. KPiR prowadzą również osoby wykonujące działalność na podstawie umów agencyjnych i umów na warunkach zlecenia zawartych na podstawie odrębnych przepisów. Księgi przychodów i rozchodów mogą także prowadzić rolnicy (zajmujący się specjalnymi działami produkcji rolnej) oraz duchowni (w przypadku zrezygnowania z opłat zryczałtowanego podatku dochodowego od osób duchownych).

Zasady prowadzenia ksiąg przychodów i rozchodów

Księgi przychodów i rozchodów mogą być prowadzone zarówno w tradycyjnej pisemnej formie, jak i rekomendowanej przez biuro OPTIMA wersji elektronicznej. Niezależnie od wybranego modelu KPiR, w narzędziu tym należy precyzyjnie, klarownie i przede wszystkim chronologicznie księgować zdarzenia gospodarcze. Przedsiębiorca ma w obowiązku ewidencjonowanie przychodów, zakupów towarów handlowych i materiałów podstawowych, a także poniesionych wydatków związanych z prowadzeniem działalności. Prócz tego w księgach przychodów i rozchodów ujmuje się prace rozwojowe i badawcze.

Specjaliści z kancelarii podatkowej OPTIMA dodatkowo przy prowadzeniu KPiR dla swoich klientów – małych i średnich firm z różnych branż – księgują zapisy w ewidencji środków trwałych, niematerialnych i prawnych. Dokument ten jest bardzo ważny, ponieważ na podstawie jego danych dokonywane są odpisy amortyzacyjne w firmie.

Z czego zaś zbudowana jest księga przychodów i rozchodów? Niezależnie od tego, czy ma ona postać papierową, czy też cyfrową, składa się z kilkunastu kolumn. Do kilku ważnych z nich zalicza się:

  • kolumnę 2, gdzie zapisuje się datę księgowania wydatku,
  • kolumnę 3, przeznaczoną dla numeru faktur VAT,
  • kolumnę 4, określającą dane kontrahenta, z którym zawarte były transakcje zakupu, sprzedaży i poniesionych kosztów;
  • kolumnę 6, wskazującą rodzaj poniesionego przychodu lub wydatku;
  • kolumnę 10, określającą wartość zakupionych towarów i materiałów zgodnie z cenami zakupu;
  • kolumnę 11, wymieniającą koszty uboczne wynikające z zakupów,
  • kolumnę 12, wskazującą wartość wypłaconych pracownikom wynagrodzeń brutto.

Księgi przychodów i rozchodów w formie elektronicznej

Takie biura rachunkowe jak kancelaria podatkowa OPTIMA oferują swoim klientom prowadzenie księgowości uproszczonej w formie elektronicznej. Modeli współpracy jest zaś wiele. Niektórzy przedsiębiorcy podpinają biuro rachunkowe do modułów księgowych swoich systemów ERP i CRM. Inne wolą współpracować we wspólnej chmurze księgowej w Internecie. Rozwiązań jest sporo, a każda firma, która zdecyduje się na wygodną elektroniczną księgę przychodów i rozchodów musi pamiętać o tym, by:

  • nośnik danych był w odpowiedni sposób zabezpieczony przed uszkodzeniem, kradzieżą czy zniekształceniem danych;
  • program komputerowy umożliwiał przekształcanie KPiR do postaci wydruku, o co proszą organy kontrolne,
  • elektroniczne KPiR spełniano wszystkie wyznaczniki formalne dla tego typu narzędzi ewidencjonowania podatków.

O to dba w imieniu klientów Justyna Grzywaczewska. Jej kancelaria podatkowa OPTIMA w ramach usług oferuje partnerskim firmom bezpłatny program do szybkiego fakturowania.

Trzy najważniejsze powody, dla których warto powierzyć KPiR w ręce specjalistów OPTIMA

Zalet księgowości uproszczonej jest naprawdę wiele, a małe i średnie firmy chętnie korzystają z ksiąg przychodów i rozchodów. Warto jednak zastanowić się nad tym, dlaczego warto powierzyć obsługę księgowo-rachunkową takim kancelariom podatkowym jak toruńska OPTIMA. Do trzech najważniejszych powodów zaliczyć można:

  1. Zoptymalizowane do minimum koszty księgowo-rachunkowe, również dotyczące obsługi kadrowo-płacowej.
  2. Możliwość elektronicznego i zdalnego prowadzenia KPiR, co zwiększa szybkość ewidencjonowania zdarzeń – przedsiębiorca nie musi stawiać się w siedzibie biura rachunkowego, pozostając jednak z nim w stałym kontakcie.
  3. Możliwość skupienia się przedsiębiorcy na działalność głównej – to specjaliści z kancelarii OPTIMA w profesjonalny sposób zadbają o księgowość firmy. 

Opracowanie:

Kancelaria Podatkowa OPTIMA Justyna Grzywaczewska

Toruń , kard. Wyszyńskiego 14a lok. 12

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas