Artykuł sponsorowany Kiedy trzeba prowadzić pełną księgowość?

Kiedy trzeba prowadzić pełną księgowość?

Jak już sama nazwa wskazuje, uproszczona księgowość jest o wiele łatwiejsza i wymaga mniej szczegółowych ewidencji. Niestety, nie zawsze jej prowadzenie jest możliwe. W wielu przypadkach przedsiębiorca jest zobowiązany do prowadzenia bardziej skomplikowanej pełnej księgowości. Na czym polega pełna księgowość, kiedy należy ją prowadzić i o czym trzeba pamiętać?

Kiedy obowiązuje pełna księgowość?

Obowiązek prowadzenia pełnej księgowości dotyczy przede wszystkim spółek kapitałowych prawa handlowego (spółki akcyjne i z ograniczoną odpowiedzialnością) oraz spółek osobowych prawa handlowego (spółki komandytowe i komandytowo-akcyjne). Oprócz tych dwóch sytuacji istnieje jeszcze inny wyznacznik – wysokość przychodów. Tutaj poprzeczka jest ustawiona dość wysoko, gdyż do prowadzenia pełnej księgowości są zobowiązani Ci przedsiębiorcy, których przychody ze sprzedaży towarów i usług przekroczyły wartość 2 mln Euro. W innych przypadkach właściciel firmy może bez obaw prowadzić księgowość uproszczoną.

Czym są księgi rachunkowe?

Prowadzenie pełnej księgowości polega przede wszystkim na skrupulatnym uzupełnianiu ksiąg rachunkowych, służących do ewidencji zdarzeń gospodarczych w danym przedsiębiorstwie. Wśród najważniejszych ksiąg rachunkowych można wymienić dokumenty takie jak: dziennik, konta księgi głównej, konta ksiąg pomocniczych, zestawienia obrotów i sald kont księgi głównej oraz ksiąg pomocniczych, a także wykaz składników aktywów i pasywów. Prowadzenie tego typu dokumentów w oparciu o papiery księgowe może być trudne i czasochłonne, dlatego nie każdy przedsiębiorca znajdzie na to czas. Jedynym rozsądnym wyjściem będzie zatem skorzystanie z pomocy profesjonalnego biura rachunkowego (np. Wiebro). Księgowy nie tylko szybko upora się z formalnościami, ale też nie popełni błędów podczas wypełniania dokumentów.

Najważniejsze zasady!

Podczas wypełniania dokumentów wchodzących w skład pełnej księgowości, trzeba pamiętać o kilku ważnych zasadach:

  1. Na dokumentach potwierdzających zdarzenia gospodarcze należy zawsze zamieszczać daty.
  2. Wszystkie zdarzenia gospodarcze muszą być opisywane w sposób zrozumiały.
  3. Zapisy w księgach powinny być jednorodne i spójne.
  4. Należy zapewnić trwałość zapisów.

Pomyłki oczywiście mogą się zdarzać, lecz w momencie ich wykrycia trzeba natychmiast nanieść korektę. Celowe błędne uzupełnianie ksiąg handlowych jest niezgodne z prawem i przedsiębiorca może ponieść konsekwencje. Z racji tego, że księgi są obecnie w większości prowadzone komputerowo, powinny być odpowiednio zabezpieczone na wypadek awarii.

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas