Artykuł sponsorowany W jaki sposób należy ujmować koszty w KPiR?

W jaki sposób należy ujmować koszty w KPiR?

Część podmiotów gospodarczych jest zobowiązana do prowadzenia księgi przychodów i rozchodów jako ewidencji podatkowej. Ujmowane w niej koszty związane z działaniem firmy mogą być księgowane na dwa sposoby – kasowy oraz memoriałowy. Czym się one od siebie różnią? I jakie są wyjątki od przyjętych zasad? Na te pytania odpowiadamy w poniższym artykule.

Podstawowe metody ewidencji kosztów

Prowadzenie księgi przychodów i rozchodów obowiązuje między innymi osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, a także spółki partnerskie, jawne oraz cywilne, których przychody netto ze sprzedaży w minionym roku nie były większe niż równowartość 1 200 000 euro. To jedna z prostszych form ujmowania kosztów podatkowych, co może się odbywać jedną z dwóch metod. Wyboru przedsiębiorca nie musi nigdzie zgłaszać, a jedyna zasada mówi, że dany sposób należy stosować niezmiennie przez cały rok podatkowy. Pierwsza z nich to metoda uproszczona, nazywana również kasową. W jej przypadku wydatki ewidencjonuje się zgodnie z datą wystawienia faktury, rachunku lub innego dowodu księgowego. To właśnie ten termin jest uznawany za moment poniesionych kosztów. Co ważne, we wpisie ujmuje się całą kwotę, bez jej podziału na okresy.

Drugi sposób prowadzenia księgi przychodów i rozchodów stanowi metoda memoriałowa. W jej przypadku należy przede wszystkim dokonać podziału wydatków na bezpośrednie – mające ścisły związek z osiąganymi przychodami – oraz pośrednie, czyli odnoszące się do ogółu prowadzonej działalności. To właśnie od konkretnego ich rodzaju zależy sposób księgowania. Pierwsze ujmuje się w roku, w którym firma osiągnęła związany z nimi przychód. Drugie z kolei ewidencjonuje się zgodnie z datą wystawienia faktury, podobnie jak w metodzie kasowej. Różnica polega jednak na tym, że te dotyczące przełomu roku, trzeba podzielić proporcjonalnie na okresy, których dotyczą.

Odstępstwa od przyjętych zasad

Istnieje kilka grup ponoszonych kosztów, które księguje się niezależnie od tego, w jaki sposób ogólnie ewidencjonuje się wydatki w KPiR. Do nich należą:

  • wynagrodzenia dla pracowników,

  • składki ZUS osób zatrudnionych,

  • odpisy na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych (ZFŚS),

  • podatkowe różnice kursowe,

  • odsetki związane z kredytami firmowymi.

Jak wiadomo, prawidłowe ujmowanie kosztów w księdze przychodów i rozchodów stanowi niezbędny element do prawidłowego sporządzenia rocznej deklaracji podatkowej. W związku z tym warto takie zadanie powierzyć na przykład biuru rachunkowemu Jacka Zembatego, które mieści się w Bolesławcu. Dla przykładu wypłaty pracowników powinny zostać zaksięgowane z datą ich naliczenia, o ile będą wypłacone w terminie zgodnym z zawartą umową. W przeciwnym razie pod uwagę bierze się termin ich faktycznej wypłaty.

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas
cookie icon

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.

×