Najważniejsze zasady tworzenia polityki rachunkowości firmy
Biuro i firmaStworzona w języku polskim polityka rachunkowości to dokument, w którym zawarte są finansowe zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych przedsiębiorstwa. Obowiązkiem jej ustalenia objęte są podmioty, co do których stosowane są przepisy ustawy o rachunkowości. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, jakie są to jednostki oraz jakie elementy muszą znaleźć się w polityce rachunkowości.
Kto musi stworzyć politykę rachunkowości?
Jedną z obowiązkowych formalności, jakich muszą dopełnić jednostki stosujące przepisy ustawy o rachunkowości, jest określenie polityki rachunkowości. W praktyce obowiązek ten dotyczy przede wszystkim:
- spółek handlowych (osobowych i kapitałowych) oraz innych osób prawnych z wyjątkiem Skarbu Państwa i Narodowego Banku Polskiego;
- osób fizycznych, spółek cywilnych osób fizycznych, spółek jawnych osób fizycznych i spółek partnerskich – jeżeli ich przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy wyniosły co najmniej równowartość 2 milionów euro;
- jednostek organizacyjnych działających na podstawie prawa bankowego, przepisów o obrocie papierami wartościowymi, o funduszach inwestycyjnych, działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej, spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych, o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych;
- jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej.
Wymienione jednostki muszą ponadto mieć siedzibę lub miejsce sprawowania zarządu na terytorium Polski. Biuro rachunkowe, takie jak firma Finis, zapewnić może profesjonalną pomoc w tworzeniu polityki rachunkowości w ramach prowadzenia księgowości firm.
Co musi wejść w skład polityki rachunkowości?
Zasady tworzenia polityki rachunkowości zawarte są w ustawie o rachunkowości. Regulacje te dotyczą między innymi określenia roku obrotowego oraz związanych z nim okresów sprawozdawczych. Ponadto obejmują one metody wyceny aktywów i pasywów oraz ustalanie wyniku finansowego. Przepisy określają też sposób prowadzenia ksiąg rachunkowych, a w tym:
- zakładowy plan kont;
- wykaz ksiąg rachunkowych lub wykaz zbiorów danych tworzących księgi;
- opis systemu przetwarzania danych lub opis systemu informatycznego.
W ustawie o rachunkowości znajdziemy też zasady regulujące kwestie systemu służącego ochronie danych oraz ich zbiorów.
W zakresie metod wyceny i rozchodu materiałów oraz towarów ustawa wyróżnia kilka w tym: metody FIFO (pierwsze weszło, pierwsze wyszło) i LIFO (ostatnie przyszło, pierwsze wyszło), metodę średniej ważonej oraz szczegółową identyfikację kosztów tych aktywów, które dotyczą określonych przedsięwzięć.