
Jak uzyskać zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach i kiedy jest ono potrzebne?
Biuro i firmaZaświadczenie o niezaleganiu w podatkach wydawane jest przez odpowiednią instytucję na wniosek osoby zainteresowanej. Urząd wydaje zaświadczenie na podstawie dokumentacji, jaką dysponuje oraz informacji, które otrzymuje od innych organów podatkowych. Zaświadczenie może być potrzebne w wielu różnych sytuacjach, niekoniecznie związanych z rozliczeniami podatkowymi.
Wniosek o wydanie zaświadczenia
Aby uzyskać zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach, konieczne jest przedłożenie stosownego wniosku do właściwego urzędu ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę firmy. Wniosek może zostać złożony podczas wizyty w placówce, listownie lub za pośrednictwem internetu – konieczny będzie jednak elektroniczny podpis lub profil zaufany.
Warto wiedzieć, że nie obowiązuje jednolity wzór wniosku, ale urzędy często udostępniają jego treść na stronach internetowych lub w siedzibach. Oznacza to, że każda jednostka może mieć inaczej skonstruowaną formułę. Niemniej jednak w każdym wniosku konieczne jest doprecyzowanie, czy urząd ma potwierdzić brak zaległości w podatkach, czy też dostarczyć informacji o zadłużeniu.
Wraz z wnioskiem konieczne jest dołączenie dowodu opłaty skarbowej za wydanie zaświadczenia oraz dotyczącej pełnomocnictwa co jest obowiązkowe, jeśli wnioskodawca składa dokument za pośrednictwem uprawnionego reprezentanta – na przykład biura rachunkowego. Warto wiedzieć, że opłata ta nie jest naliczana w przypadku pełnomocnictwa ogólnego, czyli w sytuacji, gdy wnioskodawca ustanowił pełnomocnika do wszystkich spraw podatkowych. Przykładowo Biuro Rachunkowe OK Service z Warszawy oferuje kompleksowe usługi księgowe oraz reprezentuje swoich klientów przed organami urzędu skarbowego.
Odpowiedź z urzędu jest gotowa w ciągu 7 dni i może być dostarczona drogą elektroniczną lub listowną albo odebrana osobiście przez wnioskodawcę bądź jego pełnomocnika. Co ważne, zaświadczenie potwierdza stan faktyczny na dzień jego wydania, a zatem traci ważność na skutek zmiany sytuacji podatkowej.
Kiedy potrzebne jest zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach?
Wspomniane biuro rachunkowe z warszawskiej Woli może złożyć wniosek o zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach na prośbę swojego klienta, jeśli ten planuje zaciągnąć kredyt lub zawrzeć umowę leasingową. Dokument może być konieczny w sytuacji, gdy przedsiębiorca bierze udział w przetargach. Zaświadczenie wymagane jest przy korzystaniu z procedur uproszczonych w imporcie towarów oraz przy transakcjach kupna i sprzedaży nieruchomości.