Artykuł sponsorowany Jak sporządzić profesjonalny biznes plan?

Jak sporządzić profesjonalny biznes plan?

Opracowanie planu biznesowego to pierwszy krok na drodze do założenia własnej działalności. Sprawdźmy, jak opracować skuteczny biznesplan i przygotować się do rozpoczęcia kariery przedsiębiorcy.

Czym jest biznesplan?

Biznesplan to pisemne opracowanie założeń i oczekiwań przyszłego przedsiębiorcy. Osoba rozpoczynająca własną działalność ma wiele pytań i wątpliwości, dlatego stworzenie „wirtualnego” planu firmy daje jej możliwość psychicznego przygotowania do prowadzenia realnych działań.

Dobry plan biznesowy powinien zawierać opis celów krótko- i długoterminowych, przegląd oferowanych dóbr lub usług, analizę potencjału rynkowego i środków finansowych, które umożliwiają realizację przyszłych założeń.

Plan biznesowy – konieczność czy zbytek?

Celem biznesplanu jest uporządkowanie informacji koniecznych do podjęcia decyzji o rozpoczęciu bądź zakończeniu działalności. Zdarza się, że początkowy zapał stygnie po przeprowadzeniu kalkulacji finansowych, a opłacalność inwestycji jest tak niska, że lepiej zrezygnować z prowadzenia działalności jeszcze przed jej założeniem. Brak rzetelnego i precyzyjnego planu działania to prosta droga do finansowej porażki i bankructwa, dlatego warto poświęcić czas na solidne opracowanie projektu. Samodzielne tworzenie biznesplanu to wyzwanie obciążone zbyt dużym ryzykiem. Jako że w grę wchodzą realne pieniądze i nasza zawodowa przyszłość, lepiej skorzystać z usług specjalistów, np. z A & R Biuro Rachunkowe.

Jak powinien wyglądać biznesplan?

Wizytówką dokumentu jest streszczenie przedsięwzięcia, czyli stworzenie zbioru najważniejszych informacji z całego planu. Dobre streszczenie powinno zawierać m.in. cel opracowania biznesplanu, zgromadzone środki finansowe, opis produktów i rynków zbytu, korzyści dla konsumenta oraz doświadczenie kadry kierowniczej.
Następnym elementem jest opis przedsiębiorstwa, który powinien zawierać dane kontaktowe, przedmiot działalności, biogramy kierownictwa oraz dodatkowe informacje dotyczące celów oraz posiadanych zasobów.

Charakterystyka produktu

W charakterystyce produktu powinny znaleźć się informacje odnośnie do ceny, strategii cenowej, cen konkurencyjnych, rabatów oraz prognoz rynkowych. Ważnym elementem opisu produktowego jest także  zakładka dotycząca dystrybucji oraz wykorzystywanych kanałów dostawy. Tworząc opis przewagi konkurencyjnej oraz technologii wytwórczej i wartości klienta przyszły przedsiębiorca zyskuje szereg wartościowych informacji i może realnie ocenić swoje szanse rynkowe. Aby przyciągnąć klientów, przedsiębiorca musi określić strategię marketingową oraz sposoby promocji dóbr i usług – od tego elementu w dużej mierze zależy powodzenie inwestycji.

Plan realizacji - klucz do sukcesu

Brak ściśle określonego planu działań to duży błąd popełniany przez nowicjuszy. Precyzyjny biznesplan musi wyznaczać ramy czasowe podejmowanych działań, motywując przedsiębiorcę do rozwijania i ulepszania działalności.

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas