Artykuł sponsorowany Czym różni się księgowość uproszczona od pełnej?

Czym różni się księgowość uproszczona od pełnej?

Właściciele małych oraz średnich firm przy prowadzeniu działalności muszą podejmować wiele decyzji. Te dotyczą m.in. wyboru sposobu rozliczenia. Mogą oni skorzystać z księgowości uproszczonej lub pełnej. W przypadku dużych firmy nie ma tego dylematu, gdyż przepisy z góry nakładają na nie konieczność stosowania księgowości pełnej. Co z mniejszymi przedsiębiorstwami i czym różnią się takie rozliczenia? Sprawdź.

Na czym polega księgowość pełna i uproszczona?

Księgowość uproszczona dotyczy prowadzenia ksiąg jedynie z uwzględnieniem podstawowych danych finansowych. W praktyce oznacza to bardzo łatwy sposób ewidencjonowania zdarzeń w firmie. W wielu przypadkach na księgowość uproszczoną decydują się osoby prowadzące małe biznesy. Właściciele mogą pozwolić sobie w takiej sytuacji na jej samodzielne prowadzenie lub zlecić to zadanie zewnętrznej jednostce.

Uproszczona księgowość dzieli się na trzy różne formy. Są to:

  • PKPiR – czyli Podatkowa Księga Przychodów i Rozchodów, w której zapisuje się przychody i wydatki,

  • karta podatkowa – specyficzny rodzaj księgowości zarezerwowany wyłącznie dla firm prowadzących ściśle określoną działalność,

  • ryczałt od przychodów ewidencjonowanych – gdzie zapisuje się wyłącznie przychody.

Księgowość pełna to, jak podkreślają specjaliści z takich firm jak TaxLibris, nieco bardziej skomplikowane rozwiązanie w zakresie ewidencjonowania praktycznie wszystkich zdarzeń finansowych, jakie mają miejsce w danym przedsiębiorstwie. Prowadzenie pełnej księgowości wymaga dokładnej wiedzy oraz ciągłego doskonalenia w zmieniających się przepisach. Najlepiej więc powierzyć to zadanie zewnętrznemu podmiotowi.

Najważniejsze różnice w księgowości uproszczonej i pełnej

Zarówno prowadzenie księgowości uproszczonej, jak i pełnej ma swoje plusy i minusy. W pierwszym przypadku wszelkie formalności są zdecydowanie łatwiejsze. Jednak ta forma rozliczeń zarezerwowana jest wyłącznie dla niewielkich firm. Dodatkowo jej wprowadzenie może przekładać się na mniejszą przejrzystość dokumentacji.

Decydując się na pełną księgowość, można zyskać zdecydowanie większą kontrolę nad finansami w firmie. Dotyczy to zarówno przychodów, jak i wydatków. Pełny wgląd w kwestie finansowe znacznie ułatwia zarządzenie przedsiębiorstwem. Prowadzenie takich rozliczeń wymaga jednak specjalistycznej wiedzy i stałej kontroli zmieniającego się prawa, dlatego zwykle tymi sprawami zajmują się zewnętrzne jednostki. Zatrudnienie takich specjalistów jest zwykle korzystniejsze niż tworzenie osobnego działu w przedsiębiorstwie.

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas