Artykuł sponsorowany Specyfika polskiego rynku florystycznego

Specyfika polskiego rynku florystycznego

Handel kwiatami, tak detaliczny, jak i hurtowy, wymaga sporej wiedzy na temat samych kwiatów i sezonowych trendów rynku oraz sporych umiejętności logistycznych związanych ze specyfiką tej branży. W skali hurtowej, wzorem światowego potentata kwiatowego, czyli Holandii, najlepiej sprawiają się giełdy kwiatowe, natomiast sprzedaż detaliczna najlepiej sprawdza się w wyspecjalizowanych punktach sprzedaży, jak np. popularne kwiaciarnie na polskim rynku. Polski rynek kwiatowy to zarówno spore szanse, jak i wyzwania, a giełdy kwiatowe mają swój udział w jednych i drugich.

Polski rynek kwiatowy

Stosunkowo niewielkie doświadczenie polskiej branży kwiatowej na wolnym rynku, obejmujące zaledwie trzy dekady, nie stanęło jednak na przeszkodzie prężnego rozwoju tej gałęzi gospodarki. Struktura sprzedaży sprzyja rozwojowi profesjonalnego obrotu kwiatami, krzewami i sadzonkami, jako że około 75% transakcji odbywa się za pośrednictwem specjalistycznych punktów sprzedaży – kwiaciarni, hurtowni i giełd kwiatów. Na niekorzyść dla krajowych florystów z pewnością można zaliczyć rosnący udział supermarketów posiadających w ofercie najczęściej kwiaty doniczkowe i sadzonki krzewów, ale w porównaniu z np. Wielką Brytanią, gdzie sprzedaż kwiatów i krzewów w tego typu niewyspecjalizowanych punktach stanowi blisko trzy czwarte sprzedaży, sytuacja i tak nie jest zła. Dobrym kierunkiem w rozwoju polskiego rynku jest z pewnością rosnący udział dużych giełd kwiatowych, pozwalających mniejszym i większym podmiotom na maksymalizację zasięgu i oferty, przy zapewnieniu w pełni profesjonalnej obsługi klientów hurtowych i detalicznych.

Specyfika giełd kwiatowych

Wzorem do naśladowania dla krajowych giełd z pewnością są i powinny być giełdy holenderskie oferujące kwiaty z niemal całego świata, co pozwala na całoroczny handel odmianami hodowanymi na przykład na plantacjach afrykańskich, dostarczających gatunki nieobecne w Europie poza okresem wegetacyjnym. Jak zauważa specjalista z jednej z najprężniej rozwijających się giełd kwiatowych w północnej Polsce, prowadzonej przez gdańską firmę Dick Inter S.A., kluczem do sukcesu jest zagwarantowanie wystawcom, sprzedawcom i kupującym kompleksowych i komfortowych warunków przeprowadzania transakcji. Na ponad 6 tys. m² powierzchni magazynowej i 20 tys. m² otwartego placu kwitnie handel kwiatami ciętymi, doniczkowymi, iglastymi, krzewami, sadzonkami oraz ozdobami dekoracyjnymi. Równie ważny jest dostęp do bogatego asortymentu środków uprawy i ochrony roślin oraz ziemi uprawnej, a także możliwość skorzystania na miejscu z floty spedycyjnej pojazdów, od mini vanów po TIR-y, co zapewnia błyskawiczne rozprowadzenie zakupionego towaru na terenie kraju i Europy. Taka profesjonalizacja oferty i usług wchodzących w zakres działalności bukieciarzy i florystów kształtuje rynek w kierunku, który rokuje nadzieje, że wkrótce polski rynek kwiatowy będzie zwiększać swój udział w europejskim handlu i stanie się wzorcem do naśladowania.

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas