Materiał Partnera
Przyczyny powstawania osteoporozy

Przyczyny powstawania osteoporozy

Osteoporoza to choroba słusznie kojarzona z podeszłym wiekiem. Czasem jednak „pracujemy na nią” przez całą młodość. Jeśli odziedziczyliśmy skłonność do tej choroby, niestety prędzej czy później i tak się pojawi. Mamy natomiast całkiem spory wpływ na to, jak bardzo będzie nam ona doskwierać. Od czego więc zależą rozwój i przebieg osteoporozy? Odpowiadamy na to pytanie w poniższym artykule.

Z wiekiem masa kostna człowieka stopniowo się zmniejsza. To naturalny proces, który czasem potrafi istotnie przyspieszyć. Odpowiada za to na przykład gwałtowny spadek estrogenów związany z menopauzą (zwłaszcza jeśli ma ona miejsce przed sporo przed pięćdziesiątką). To dlatego zapadalność na osteoporozę – zwaną też zrzeszotnieniem kości – przypisuje się przede wszystkim paniom.

Wiek i płeć

I rzeczywiście, w grupie wiekowej 50-60 lat na jednego mężczyznę z tym schorzeniem przypada aż 5-6 dotkniętych nim kobiet. Ale jak dowiadujemy się w Niepublicznym Zakładzie Opieki Zdrowotnej „Euro-Klinika” – po 70. roku życia jest ich już tylko dwa razy więcej. Wówczas mówimy o osteoporozie starczej, w przeciwieństwie do tej pomenopauzalnej. Trzeci typ to osteoporoza wtórna, tj. spowodowana innymi chorobami lub przyjmowaniem niektórych leków (m.in. przeciwpadaczkowych, sterydów czy antydepresantów).

Profilaktyka

Płeć, wiek czy dziedziczna skłonność do urazów i złamań – na to wszystko niestety nie mamy wpływu. Nie oznacza to jednak, że nie możemy nic zrobić, aby przynajmniej w pewnym stopniu uchronić się przed przykrymi konsekwencjami osteoporozy. Od pewnego momentu (przypadającego mniej więcej na 35. urodziny) co roku ubywa nam ok. 1 proc. masy kostnej. W przypadku przekwitających kobiet tempo to jest wyższe i wynosi aż 2-3 proc. rocznie. Ważne jest więc zbudowanie na tyle gęstej masy kostnej, by „zaczynać z wysokiego pułapu”.

Ruch i dieta

Sprzyja temu niewątpliwie regularna aktywność fizyczna. Nie musi to być od razu sport wyczynowy, wystarczą nawet marsze, pływanie czy jazda na rowerze. Dobrym pomysłem jest też wykonywanie ćwiczeń izometrycznych, które wzmacniają mięśnie podtrzymujące kości, a także trening poprawiający koordynację (np. taniec), dzięki czemu łatwiej uniknąć upadków oraz związanych z nimi złamań. Drugi filar profilaktyki osteoporozy to dieta. Powinna być bogata w wapń, magnez i witaminy C, D i K.

Inne czynniki

Można też spojrzeć z odwrotnej perspektywy i potraktować ubogi w te składniki jadłospis, a także siedzący tryb życia jako przyczyny powstawania osteoporozy. W bardzo rzadkich przypadkach wystąpienia tej choroby u dzieci to właśnie brak ruchu i jedzenie od małego fast foodów były za nią odpowiedzialne. Wśród pozostałych czynników ryzyka należy wymienić zaś palenie papierosów (obecny w dymie kadm niszczy kości) oraz spożywanie nadmiernych ilości alkoholu i kawy, które utrudniają wchłanianie wapnia.

Podziel się