Artykuł sponsorowany Jakie są obowiązkowe badania dla pracowników biurowych?

Jakie są obowiązkowe badania dla pracowników biurowych?

Badania dla pracowników biurowych są podstawą do dopuszczenia do pracy. Świadczenie pracy wymaga od pracownika przedłożenia pracodawcy aktualnego orzeczenia lekarskiego, które stwierdza brak przeciwwskazań do pracy na określonym stanowisku. Aby je otrzymać, pracodawca kieruje pracownika na badania wstępne, okresowe lub kontrolne. Badania te przeprowadzane są wyłącznie na podstawie skierowania wydanego przez pracodawcę. Kiedy i jakie badania należy wykonać dla pracowników biurowych?

Obowiązkowe badania dla pracowników biurowych

Praca biurowa zwykle wiąże się z ciągłym korzystaniem z komputera i długotrwałym przebywaniem w pozycji siedzącej. Może to powodować dolegliwości takie, jak m.in. bóle głowy, bóle napięciowe szyi, pleców, barków oraz rąk, bóle wokół oczu i łzawienie. Nie wolno także pomijać długotrwałego stresu, który powoduje wiele konsekwencji dla zdrowia. Badania okresowe pracowników biurowych obejmują m.in. badanie okulistyczne, badanie pod kątem sprawdzenia sprawności układu ruchu, badanie problemów biurowych, w szczególności kończyn górnych i kręgosłupa.

Jeśli wykonywanie obowiązków służbowych będzie wiązać się z korzystaniem z monitora ekranowego, należy koniecznie poddać się badaniu okulistycznemu. Osoby spędzające co najmniej 4 godziny przy monitorach ekranowych zobowiązani są do przestrzegania badań profilaktycznych, które obejmują badania wstępne i badania okresowe pracowników biurowych. Pierwszy rodzaj ocenia ostrość wzroku, zdolność konwergencji oraz przezierności soczewek.

Badania okresowe natomiast powinny być wykonywane co 4 lata. Pozwalają ocenić ostrość wzroku, stan aparatu ochronnego oka i przezierność soczewek.  Praca siedząca w wymuszonej pozycji ciała powoduje także znaczne obniżenie kręgosłupa, co może prowadzić do nabytych wad postawy. Należy więc odbyć konsultację z ortopedą i neurologiem, którzy na podstawie odpowiednich badań (RTG kręgosłupa szyjnego, piersiowego, lędźwiowego itd.) mogą ocenić ryzyko wystąpienia dolegliwości ze strony układu ruchu i kręgosłupa.

Dlaczego badania dla pracowników biurowych są tak ważne?

Przed podjęciem jakiejkolwiek pracy, pracodawca jest zobligowany do tego, aby skierować swojego podwładnego na badania wstępne do lekarza medycyny pracy, lub na badania okresowe w przypadku pracowników, którzy pracują na danym stanowisku przez dłuższy czas. Badania pracowników biurowych umożliwiają przede wszystkim sprawdzenie, czy ogólny stan zdrowia pracownika pozwala na wykonywanie pracy na danym stanowisku. Pomimo że praca biurowa jest uznawana za mało szkodliwą dla zdrowia, to jej wykonywanie wiąże się z pewnymi obciążeniami.

Jak mówi lekarz z Centrum Medycyny Pracy „Hipokrates” oferującego badania dla pracowników biurowych: Praca biurowa wiąże się także z długotrwałym narażeniem na stres, który może prowadzić do zaburzeń układu krążenia. W związku z tym pracownicy powinni regularnie sprawdzać poziom cholesterolu we krwi. Nadmiar może odkładać się w ścianach naczyń tętniczych, równocześnie przyczyniając się do powstania choroby niedokrwiennej serca. Osoby zajmujące stanowiska wiążące się z długotrwałym stresem powinny także regularnie kontrolować pracę serca i poziomu ciśnienia tętniczego.

Badania lekarskie dla pracowników biurowych to bardzo istotna czynność, która pozwala zweryfikować możliwości zawodowe danej osoby. Aby jednak mieć pewność, że badania zostaną wykonane rzetelnie, należy wybierać jedynie profesjonalne Centra Medycyny Pracy, które oferują takie usługi. Doświadczony personel medyczny i rozbudowany asortyment dostępnych badań to gwarancja zadowolenia.

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas