Artykuł sponsorowany Jak wygląda diagnoza logopedyczna dziecka dwujęzycznego?

Jak wygląda diagnoza logopedyczna dziecka dwujęzycznego?

Obecnie w naszym kraju wielojęzyczność u dzieci nie jest rzadkością. Wynika to z jednej strony z coraz większej liczby małżeństw, zawieranych przez osoby pochodzące z różnych stron świata, z drugiej natomiast – jest efektem pragnienia rodziców, by ich dziecko od najwcześniejszych lat władało kilkoma językami. Istnieje wiele stereotypów na temat rozwoju mowy dzieci wielojęzycznych. Jeden z nich dotyczy opóźnienia rozwoju mowy dzieci, które przyswajają jednocześnie więcej niż jeden język, inny - wad wymowy, które podobno zawsze temu procesowi towarzyszą.

Wszystkie wątpliwości dotyczące rozwoju mowy dzieci wielojęzycznych warto skonsultować z logopedą, który pomoże ustalić, które zachowania językowe mieszczą się w zakresie norm, które z nich warto obserwować, a które niezwłocznie poddać terapii mowy.

Kiedy do logopedy? 

Wielojęzyczność nie wpływa na pogorszenie zdolności do rozumienia mowy, prawidłowego wypowiadania głosek, słów i zdań a także nauki nowych słów w języku drugim, czy też trzecim. Niepokój rodziców powinno budzić więc opóźnienie w pojawianiu się pierwszych słów i/lub zdań w mowie dziecka. Dotyczy to wszystkich języków, którymi ono się posługuje. Trudności w wypowiadaniu dźwięków mowy, budowaniu zdań, logicznym powiązaniu słów w zdaniach, adekwatności komunikatu do sytuacji, rozumieniu mowy czy też niechęć do wypowiadania się, to sygnały wskazujące potencjalnie na potrzebę wsparcia procesu nabywania mowy przez specjalistę. Dzieci wielojęzyczne mogą bowiem zmagać się z trudnościami w nabywaniu i rozwoju mowy, które nie są spowodowane przyswajaniem więcej niż jednego języka jednocześnie. Niepokój rodziców odnośnie do wszelkich trudności językowych dziecka wielojęzycznego warto skonsultować z logopedą, który specjalizuje się w tej problematyce.

Na czym polega diagnoza logopedyczna?

Logopeda rozpoczyna diagnozę od wywiadu z rodzicami, sięgając do początków rozwoju dziecka – przebiegu ciąży i porodu, kolejnych etapów rozwoju, zarówno ruchowego, jak i językowego. Gromadzi on informacje o zachowaniu dziecka, jego mocnych stronach, ale i o trudnościach, których doświadcza, a także o sposobach komunikowania się w rodzinie. Kolejnym krokiem jest rozmowa z dzieckiem, sprawdzenie poziomu rozwoju mowy (w językach, którymi dziecko się posługuje), zarówno w aspekcie rozumienia, jak i nadawania mowy. W wyniku diagnozy można zidentyfikować przyczyny trudności komunikacyjnych dziecka, nakreślić plan pracy terapeutycznej i wesprzeć dziecko oraz jego rodzinę w procesie nabywania więcej niż jednego języka. Rodzice dzieci, które posługują się językiem polskim i niemieckim jako pierwszym i drugim, zaniepokojeni przebiegiem rozwoju ich mowy, mogą zgłosić się do logopedy Aleksandry Boroń, która odbyła szkolenia dotyczące terapii mowy dzieci zarówno w Polsce, jak i w Niemczech. Mieszka poza granicami kraju, ale pracuje w Polsce - Gabinet Logopedyczny, który prowadzi, znajduje się w Sycowie oraz przy granicy z Niemcami – w Zgorzelcu. Możliwe jest także prowadzenie terapii online z rodzinami zamieszkałymi poza Polską i posługującymi się na co dzień językami: polskim oraz obcym (niemieckim, angielskim).

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas