Artykuł sponsorowany Zastosowanie różnych formatów papieru

Zastosowanie różnych formatów papieru

Formaty papierów są różne, lecz zazwyczaj ustandaryzowane we wszystkich drukarniach dla produktów końcowych. Plakaty i ulotki najczęściej drukuje się w formatach A lub B, a firmową papeterię zamawia z uwzględnieniem formatu C. Skąd wzięły się znane dziś formaty papieru, kiedy je ustandaryzowano oraz jakie rozmiary powinny być wybierane, by otrzymać typowe drukowane materiały reklamowe?

Norma ISO 216 i jej historia

Arkusz papieru to ustandaryzowana jego wielkość, którą przyjmuje się za podstawę większości obliczeń. Przykładowo najpopularniejszym z nich jest A4, czyli 210 mm szerokości na 297 mm wysokości. Taka powierzchnia kartki jest stosowana w większości domowych drukarek i może służyć za pomoc do wyobrażenia sobie pozostałych odmian formatu A.

Wszystkie standardowe szerokości i wysokości arkuszy określa międzynarodowa norma ISO 216. Ustaliła ona to, co w Europie było znane już od dawna – historycy uważają, że najpopularniejsze formaty papieru były stosowane już trzy wieki temu. W normie tej znajdują się formaty A, B i C.

Formaty A i B

Format A to stosunek krótszego boku do dłuższego 1 do √2. Zamiast jednak liczyć ich długość w pamięci, łatwiej jest zapamiętać ich stosunek do popularnego arkusza A4. Jeśli potraktujemy ten format jako wyjściowy, to złożenie go na pół wzdłuż krótszej krawędzi da nam dwa arkusze A5. Następnie takie samo działanie z A5 pozwoli uzyskać dwa arkusze A6. Odpowiednie zmniejszanie papieru kolejno wzdłuż krótszego boku pozwoli dojść do rozmiaru A8. Z kolei położenie arkusza A4 obok siebie dwiema dłuższymi krawędziami pozwoli na uzyskanie formatu A3. To samo działanie zwiększy A3 do A2, aż do formatu A0.

W przypadku formatu B, którego boki są średnią geometryczną z dwóch pośrednich wymiarów Ax dla formatu Bx, czyli dla B4 będzie to 250x353 mm zasada jest ta sama. Składamy je wzdłuż krótszej krawędzi, by otrzymać mniejszy rozmiar (i większą cyfrę przy literze B) i kładziemy obok siebie dłuższymi bokami dla większego arkusza formatu B.

Jeśli chodzi o wydruki na tej wielkości formatach, plakaty i afisze lepiej prezentują się na B3, B2, a nawet B1, niż na arkuszach A4 i większych. Format A5 to z kolei jeden z najpopularniejszych rozmiarów prostych, dwustronnych ulotek. Jeśli nadal nie jesteśmy pewni, jaki rozmiar plakatów czy ulotek będzie najlepszy, przed rozpoczęciem projektowania skonsultujmy się z pracownikami Drukarnii Cyfrowej Garmond z Częstochowy. Podpowiedzą, które rozwiązanie wybrać.

Kopertowy format C

Format C raczej nie jest stosowany do typowego druku, ale warto go wykorzystać do projektowania firmowych kopert. Towarzysząca im cyfra działa dokładnie tak samo, jak w formatach A i B, jeśli chodzi o ustalenie wielkości, przy czym C4 jest równe 229x324. Najważniejsze jest jednak informacja, jaki format A mieści się w kopercie formatu C. I tak w kopercie C5 bez składania zmieści się arkusz A5, a w C2 odpowiednio kartka A2. Przy zamawianiu firmowej papeterii warto wziąć to pod uwagę.

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas