Artykuł sponsorowany Sprawa spadkowa – w czym może pomóc notariusz?

Sprawa spadkowa – w czym może pomóc notariusz?

Do popularnych usług, świadczonych przez notariuszy należy pomoc w sprawach spadkowych. Według polskiego prawa po poświadczenie dziedziczenia w większości przypadków nie musimy udawać się do sądu – wystarczy poświadczenie wydane przez notariusza. Jak przygotować się do wizyty w kancelarii notarialnej? Zobacz, jakie dokumenty powinieneś posiadać i kto może ubiegać się o poświadczenie dziedziczenia.

Dziedziczenie spadku

Aby uzyskać dokument potwierdzający dziedziczenie nie musisz wcale udawać się do sądu. Rozprawa konieczna jest jedynie w momencie, by spadkobiercy nie mogą dość do porozumienia. W pozostałych sytuacjach wystarczy udać się do kancelarii takiej jak Kancelaria notarialna Krystyna Kędra, który pomoże nam w przyjściu tego procesu. Warunkiem koniecznym do uzyskania dokumentu jest zgodność wszystkich zainteresowanych oraz ich obecność w kancelarii, a także dostarczenie wszystkich niezbędnych dokumentów.

Jak przygotować się do wizyty w kancelarii notarialnej?

Przed wizytą u notariusza zorientuj się, co pozostało po zmarłym. Jeśli istnieje testament, konieczne będzie dostarczenie go do notariusza. Jeśli zmarły posiadał akty notarialne potwierdzające nabycie nieruchomości lub innych dóbr majątkowych, również powinieneś odnaleźć takie dokumenty. Jeśli zmarły posiadał polisę lub pieniądze ulokowane w banku, warto dowiedzieć się także w którym, jednak nawet jeśli posiadałeś upoważnienie, w chwili śmierci wygasło ono, więc bez posiadania potwierdzenia notarialnego lub sądowego nie możesz wypłacić pieniędzy – byłoby to złamanie prawa.

Na wizytę u notariusza dostarczyć musisz również niezbędne dokumenty, takie jak akt zgonu spadkodawcy, akty urodzenia, dokumenty potwierdzające zawarcie związku małżeńskiego.

Sporządzanie testamentu

Zdarza się, że testament zmarłego nie zostaje odnaleziony. Aby zapobiec takiej sytuacji, jeśli planujesz spisanie testamentu, zrób to w obecności notariusza. Dzięki temu testament zostanie wpisany do elektronicznego rejestru. Nadal będzie on tajny, jednak w sytuacji śmierci potencjalni spadkobiercy dużo łatwiej odnajdą informację o kancelarii notarialnej, w której znajduje się testament. Jest to również pomocne, w przypadku przebywania Twoich bliskich poza granicami państwa – w ten sposób otrzymają informacje o tym, gdzie znajduje się testament bez konieczności przyjazdu do kraju i poszukiwań w kancelariach.

Testament, który nie został wpisany do rejestru, jest oczywiście tak samo ważny, jednak warto zabezpieczyć się, jeśli zależy Ci, aby nie było problemów z jego odnalezieniem. Zwłaszcza że za wpis do rejestru nie ponosisz opłaty.

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas