Materiał Partnera Skuteczny proces rekrutacji - poznaj wskaźniki efektywności rekrutacji

Skuteczny proces rekrutacji - poznaj wskaźniki efektywności rekrutacji

Rekrutacja to skomplikowany, długotrwały proces, który powinien być starannie zaplanowany według określonej strategii firmy oraz wykładników zarządzania Human Resources. Podczas trwania rekrutacji nie można ufać przypadkowi, lecz starannie mierzyć KPI. Chcesz, aby ten proces był naprawdę skuteczny? Poznaj wskaźniki efektywności rekrutacji.

Czym jest KPI?

Na wstępie warto wyjaśnić, co oznacza skrót KPI? KPI to z angielskiego Key Performance Indicators, czyli przekładając na język polski - kluczowe wskaźniki efektywności. Tego typu mierników używa się przede wszystkich do mierzenia realizacji celów w organizacji. KPI występuje często w branży digital marketingu i służy do dokładnego mierzenia celów i założeń kampanii reklamowej. Warto go stosować również w procesie rekrutacji. Oczywiście KPI w takim przypadku mogą składać się z różnych wskaźników zależnych od stanowiska, na które aplikuje kandydat oraz założeń firmy. Można wyodrębnić trzy grupy, wedle których KPI będę różne:

  • obszar związany z pozyskiwaniem pracownika
  • obszar selekcji pracownika
  • obszar zatrudnienia pracownika

Przedstawiamy najważniejsze KPI z perspektywy prowadzenia skutecznego procesu rekrutacji. 

Czas trwania rekrutacji

Pierwszym, bardzo ważnym i mierzalnym wskaźnikiem może być czas trwania rekrutacji od zamieszczenia ogłoszenia w serwisach z ofertami pracy takich jak np. https://www.aplikuj.pl/ lub momentu zaistnienia wolnego wakatu, do zatrudnienia pracownika.

Koszt zatrudnienia

Całościowy koszt zatrudnienia pracownika, w skład którego wchodzą:

  • opłata za zamieszczenie ogłoszenia
  • wynagrodzenie rekrutera
  • koszt relokacji pracownika
  • koszt systemu ATS
  • pozostałe koszty operacyjne

Kanały rekrutacji i skuteczność metod

Możemy mierzyć skuteczność kanałów rekrutacji oraz zastosowanych metod. Warto zestawić koszty określonych kanałów i liczbę aplikacji spływających daną drogą. Np. jeśli używasz kampanii Google Ads, rekrutujesz na Facebooku, publikujesz branżowe artykuły typu "Szukasz pracy w Katowicach? Podpowiadamy od czego zacząć" - wszystkie działania możesz dokładnie zmierzyć, dzięki czemu w dalszych procesach rekrutacyjnych łatwiej będzie ci podjąć decyzję, które kanały komunikacji wybrać, aby poszukiwanie oraz zatrudnienie pracownika było jeszcze bardziej efektywne.

Liczba aplikacji złożonych i odrzuconych

Będzie to wskaźnik określający procent wszystkich złożonych aplikacji w stosunku do np. odsłon ogłoszenia. Sprawdźmy również, ilu wybranych kandydatów nie odpowiedziało na ofertę, nie podjęło żadnych kolejnych działań związanych z procesem rekrutacji - nie pojawiło się na rozmowie kwalifikacyjnej, odrzuciło zaproszenia na spotkanie lub nie podjęło wstępnych rekrutacji obejmujących wykonanie określonego zadania próbnego.

Koszty błędnej rekrutacji

To również bardzo pomocny KPI, służący do rozwoju działu rekrutacyjnego lub wyboru zewnętrznej agencji rekrutacyjnej. Mierzy koszty błędnych rekrutacji, których wynikiem jest szybkie zwolnienie pracownika lub nieprzedłużenie jego umowy po okresie próbnym.

Zgłębiając mocniej temat procesów rekrutacyjnych, możemy oczywiście wyodrębnić o wiele więcej wskaźników efektywności rekrutacji. Ważne są wewnętrzne ustalenia organizacji i cele, które chcą mierzyć po to, by ulepszać model poszukiwania pracowników do firmy. 

Podziel się