Jakie umiejętności są niezbędne przy zarządzaniu zespołem?

Jakie umiejętności są niezbędne przy zarządzaniu zespołem?

Bycie szefem to odpowiedzialne zadanie. Stresujące sytuacje, trudne decyzje, rozwiązywanie konfliktów oraz egzekwowanie wykonywania poleceń to chleb powszedni. Żeby być dobrym liderem, trzeba mieć do tego odpowiednie kompetencje. Przeczytaj, jak postępuje szef i jakim zestawem psychologicznych narzędzi powinien sprawnie operować, aby sprawdzić się w swojej roli.

Czym powinien wyróżniać się dobry lider?

Najważniejszymi cechami u szefa są samodzielność i odpowiedzialność. Dobry szef podobne postawy  powinien kształtować także u swoich podwładnych. Osoba dowodząca zespołem musi opanować bezpieczne standardy działania w relacjach z pracownikami.

Szef powinien wyłączyć wszelkie emocje i kierować się wyłącznie racjonalnym myśleniem. Ważne, aby opracował on wzorce komunikacji i reakcji na trudne sytuacje.

Bycie dobrym szefem to dysponowanie konkretną wiedzą i umiejętnościami – wiedza z zakresu zarządzania jest niezbędna. Należy pamiętać, że zarządzanie zespołem wiąże się ze zrozumieniem psychologicznych mechanizmów grupowych. Efektywne organizowanie czasu sobie i pracownikom to podstawa zarządzania zespołem i jego potencjałem.

Jak sprawnie zarządzać zespołem?

Jeżeli chcesz dobrze zarządzać zespołem, powinieneś opanować zasady, które pozwolą na sprawną komunikację z pracownikiem i zminimalizują prawdopodobieństwo konfliktu oraz niedomówień. Istnieją złote reguły, którymi należy się kierować.

Naucz się zadawać trudne pytania

Trudne pytania to takie, które mogą być niewygodne dla naszego rozmówcy. Jest to powód, dla którego boimy się je zadawać. Niepotrzebnie. Sprawy, które nie zostają rozwiązane na bieżąco, wracają ze wzmożoną siłą.

Pytania dotyczące obaw, potrzeb oraz trudności nie są łatwe, ale jednocześnie muszą paść. Podstawowa wiedza, jaką należy uzyskać od pracownika to –  na czym mu zależy, czego chce uniknąć i jakie są jego obawy. Jeżeli zaczynasz prace w nowym zespole i widzisz, że napięcia wiszą w powietrzu – zapytaj o nie. Nie będzie to proste, ale dzięki temu, uda ci się uniknąć potencjalnych problemów.

Naucz się słuchać

Słuchanie to trudna umiejętność, którą warto trenować. Lee Yaacocca – menadżer, który uratował przed upadkiem koncern Chrysler stwierdził, że jeżeli chciałby zainwestować pieniądze w firmę szkoleniową, byłby to Instytut Słuchania dla kadry kierowniczej. Pytania i parafrazy to świetne narzędzia skutecznego słuchania. Dowiedz się, co kryje się pod pojęciem parafrazy potrzeb.

Niewygodne informacje przekazuj w odpowiedni sposób

Wypracowanie standardu postępowania bardzo przydaje się w sytuacjach, kiedy mamy do przekazania decyzje, które mogą wywołać u pracownika opór i niezadowolenie. Przygotowany schemat pozwoli na wyłączenie emocji i umożliwi racjonalne podejście do sprawy – sprawdź, jak poprowadzić trudną rozmowę.

Opanuj sztukę odmawiania podwładnym

Nie jest łatwo powiedzieć „nie”. Jako szef musisz nauczyć się odmawiać bez poczucia winy. Niektóre decyzje, które podejmujesz, mogą wywołać negatywne konsekwencje dla kogoś innego. Gdybyś obarczał się za to winą, nie mógłbyś skutecznie działać i zarządzać – sprawdź, jak odmawiać podwładnym.

Stawiaj granice

Umiejętność odmowy łączy się także z umiejętnością stawiania granic. Ustalenie granic jest niezbędne wtedy, gdy pracownik próbuje podważyć twój autorytet – należy nauczyć się blokować tego typu zachowania i umiejętnie reagować na podniesiony przez pracownika głos, przerywanie w środku zdania oraz pouczanie i ironiczne komentarze.

Sprawne zarządzanie zespołem wymaga doświadczenia i kompetencji. Nieustannie trzeba się rozwijać – warto skorzystać z oferty kursów, które pomogą ci w rozwoju osobistym i zawodowym. Praca z ludźmi bywa trudna, ale dzięki rozwijaniu umiejętności oraz dążeniu do budowania autorytetu, osiągniesz sukces.

Podziel się