Artykuł sponsorowany Jakich formalności należy dopełnić po śmierci bliskiej osoby?

Jakich formalności należy dopełnić po śmierci bliskiej osoby?

Choć śmierć bliskiej osoby jest bardzo traumatycznym doświadczeniem, nie można zapomnieć o dopełnieniu kilku ważnych formalności, które są z nią bezpośrednio związane. Jest to konieczne między innymi dlatego, że umożliwia zorganizowanie pogrzebu czy otrzymanie zasiłku pogrzebowego. Sprawdź, jakie kroki należy podjąć po śmierci bliskiej osoby i jak tak właściwie zorganizować jej pochówek.

Jakie dokumenty należy uzyskać, kiedy umrze bliska osoba?

Przedstawiciele zakładów pogrzebowych wielokrotnie spotykają się z sytuacją, w której rodzina czy inni bliscy zmarłego nie do końca wiedzą, co powinni zrobić po jego śmierci, a przede wszystkim – dopełnienie jakich formalności leży po ich stronie. Na szczęście wybrane firmy świadczące usługi pogrzebowe, np. w Krakowie, prowadzą pogotowie pogrzebowe, czego celem jest udzielanie niezbędnych informacji na temat tego, jakie kroki należy podjąć po śmierci bliskiej osoby.

Pierwszą z kwestii, o których trzeba pamiętać, jest uzyskanie karty zgony. W tym celu należy powiadomić lekarza rodzinnego lub lekarza pogotowania o zgonie. Jeśli zmarły przebywał w szpitalu lub stracił życie na skutek wypadku, wystawieniem karty zgonu zajmuje się prowadzący oddział lub inne uprawnione do tego służby. Innym ważnym dokumentem, który należy uzyskać, jest akt zgonu, wystawiany przez Urząd Stanu Cywilnego, właściwy najczęściej ze względu na miejsce śmierci danej osoby.

Świadczenia wynikające ze śmierci bliskiej osoby

Przedstawiciele firm świadczących usługi pogrzebowe takich jak Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych w Krakowie wielokrotnie przypominają swoim klientom również o możliwości ubiegania się o zasiłek pogrzebowy w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych. Wysokość świadczenia wynosi 4 tys. zł i przysługuje tym osobom, które faktycznie pokryły koszty pogrzebu.

Do innych świadczeń wynikających ze śmierci bliskiej osoby należy odprawa pośmiertna, renta rodzinna, wypłaty w ramach ubezpieczenia oraz ewentualny spadek po zmarłym. Warto przy tym podkreślić, że żadne z nich nie jest obowiązkowe, należy się jedynie w wybranych przypadkach.

Urlop okolicznościowy i organizacja pogrzebu

Ostatnią kwestią, o której trzeba pamiętać, przygotowując się do pochówku zmarłego, jest wzięcie wolnego w pracy (w ramach urlopu okolicznościowego). Natomiast poza dopełnieniem formalności należy również zorganizować uroczystość pogrzebową, czyli zadbać o wszelkie kwestie, które są z nią związane. Na szczęście z pomocą profesjonalnego zakładu pogrzebowego realizacja tego zadania staje się o wiele łatwiejsza.

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas