Artykuł sponsorowany Co powinien zawierać akt notarialny?

Co powinien zawierać akt notarialny?

Akt notarialny to jeden z rodzajów dokumentów urzędowych. Dlatego musi zostać sporządzony przez uprawnioną do tego osobę – notariusza. Poza tym powinien on mieć określoną formę. Wynika to ściśle z zapisów ustawy Prawo o notariacie. Akty podpisywane w różnych kancelariach są na pierwszy rzut oka bardzo podobne, gdyż wykorzystuje się w nich analogiczne zapisy. Dowiedz się, co obowiązkowo musi znaleźć się w dokumencie tego typu.

Jak wygląda struktura aktu notarialnego?

W akcie notarialnym muszą znaleźć się: nazwa, dane adresowe kancelarii, podpisy i oświadczenia zainteresowanych stron oraz samego notariusza. Jednak równie ważna jest jego forma.

Akt sporządzany przed notariuszem musi zawierać:

  • komparycję – znajdują się w niej dane osobowe stron, to znaczy imiona, nazwiska, imiona rodziców, numery PESEL oraz informacja o miejscu zamieszkania. Część ta kończy się stwierdzeniem notariusza, na podstawie jakich dokumentów ustalił on tożsamość stron;
  • oświadczenia – są to oświadczenia osób, które właśnie podpisują umowę sprzedaży, sporządzają testament lub dokonują podziału majątku małżeńskiego;
  • spis dokumentów – zawiera on wykaz wszystkich zaświadczeń, decyzji, wypisów z rejestru gruntów, które zostały okazane lub przedłożone do aktu;
  • pouczenia o przepisach – notariusz wymienia w akcie ustawy i przepisy, o których pouczył podczas odczytywania dokumentu;
  • wniosek wieczystoksięgowy – sporządzany przez notariusza na żądanie stron i składany za pośrednictwem systemu teleinformatycznego. Może obejmować np. żądania wpisu w księdze wieczystej własności albo innego prawa;
  • informację o kosztach sporządzenia aktu;
  • zapis, z którego wynika, że akt odczytano, przyjęto i podpisano.

Różnice w aktach notarialnych

Forma i zapisy w dokumentach sporządzanych przez notariusza mogą różnić się między sobą ze względu na typ aktu oraz niektóre okoliczności.

Niekiedy w komparycji znajdują się nie tylko dane zainteresowanych stron, ale także pełnomocnika, przedstawiciela ustawowego (na przykład rodzica osoby małoletniej) lub tłumacza – jeżeli jedna z osób nie włada biegle językiem polskim.

W akcie nie musi też zawsze znajdować się wniosek do sądu. Jednak jest on niezbędny w przypadku:

  • umów sprzedaży lokali, gruntów;
  • podziału majątku (małżeńskiego, masy spadkowej), jeżeli w jego skład wchodziła nieruchomość;
  • zniesienia współwłasności nieruchomości;
  • oświadczeń o ustanowieniu hipoteki;
  • umów deweloperskich i niektórych umów przedwstępnych.

Nie ma go natomiast w testamencie czy w poświadczeniu dziedziczenia.

Tylko poprawnie sporządzony akt ma moc prawną. Dlatego jego przygotowanie należy powierzać zaufanym prawnikom – na przykład z Kancelarii Notarialnej Danuty Trusz. Właściwa forma dokumentu, rzetelnie opisany stan prawny, skrupulatnie zweryfikowane dokumenty oraz tożsamość powinny być priorytetem dla każdego notariusza.

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas