Artykuł sponsorowany Etykietowanie - nie bagatelizujmy roli etykiet we współczesnych procesach logistycznych

Etykietowanie - nie bagatelizujmy roli etykiet we współczesnych procesach logistycznych

O tym jak ważny dla światowej gospodarki jest szeroko pojęty transport i cała branża logistyczna nie trzeba nikogo przekonywać. Nie można przy tym również zapominać jak wiele czynników, nawet tych wydawałoby się najdrobniejszych, wpływa na prawidłową realizację procesu przewozu towarów. Dlatego też nie należy bagatelizować istotnej funkcji jaką w działaniach związanych z transportem i logistyką pełni odpowiednio przeprowadzone etykietowanie poszczególnych dostaw.

Bez etykiety ani rusz

Etykietowanie to czynność mająca na celu właściwe oznakowanie towarów (np. paczek lub całych palet) – począwszy od etapu produkcji, poprzez magazynowanie i transport, a skończywszy na dostawie do klienta docelowego. Należy bowiem pamiętać, że informacje zawarte na etykiecie pozwalają na błyskawiczną identyfikację transportowanych produktów na każdym etapie ich drogi. Dlatego też etykietowanie transportowanych produktów stanowi jedną z podstawowych czynności wykonywanych przez firmy będące elementami łańcucha logistycznego. Dotyczy to zarówno producentów, jaki i firm transportowych, a także nowoczesnych przedsiębiorstw oferujących usługi konfekcjonowania, pakowania i magazynowania towarów, takich jak Pol speed packaging Daniel Mikusek. Warto przy tym mieć świadomość, że oprócz wymogów narzuconych przepisami, etykietowanie niesie ze sobą szereg korzyści wynikających
z oznakowania i identyfikacji towarów:

  • zdecydowany wzrost efektywności transportu (szybkości realizacji i prawidłowości dostawy),
  • usprawnienie procesów logistycznych - ułatwienie planowania wielkości przesyłek, pakowania, komplementacji, a także doboru odpowiedniego środka transportu,
  • zwiększona możliwość kontroli ładunków na każdym etapie transportu,
  • nadzór nad legalnością wszystkich procesów transportowych, co pozwala zminimalizować ryzyko pojawienia się nieautoryzowanych kanałów sprzedaży,
  • umożliwienie wprowadzenie automatyzacji czynności związanych z magazynowaniem przyjmowaniem i transportem towarów oraz usprawnienie powiązanych operacji serwisowych.

Czym jest etykieta logistyczna

Potrzeba ustandaryzowania określonych elementów znakowania towarów w szeroko pojętym procesie logistycznym sprawiła, że coraz częściej, zamiast zróżnicowanych i indywidualnie wykorzystywanych etykiet, stosuje się tzw. etykiety logistyczne, powstałe w ramach organizacji GS1, stanowiącej międzynarodowy system standardów pozwalających na efektywne operacje w wielu branżach. Etykiety logistyczne to oznakowania zawierające
w sobie szereg informacji, zarówno typowo tekstowych i liczbowych, jak i danych w formie kodów kreskowych, przy czym standardowa etykieta logistyczna GS1 składa się z trzech sekcji istotnych dla każdego z ogniw łańcucha dostaw:

  1. sekcja przewoźnika – zawierająca informacje takie jak: numer wysyłki, kod trasy, czy dane dotyczące odbiorcy,
  2. sekcja klienta (odbiorcy) – zawiera informacje oczekiwane przez odbiorcę ładunku, np. numer zamówienia,
  3. sekcja dostawcy – zawiera informacje o zawartości jednostki logistycznej.

Dodatkowo gdy przeprowadzane jest konfekcjonowanie towarów, należy zadbać, aby etykieta zawierała również informację o odporności na warunki (wstrząsy, temperaturę czy dłuższy czas transportu) oraz o sposobie obchodzenia się z nią w czasie transportu.

Etykietowanie to niezwykle istotny element w całym procesie związanym z transportem i magazynowaniem towarów, zaś same etykiety pełnią funkcję identyfikacyjną, informacyjną i instruktażową dla wszystkich ogniw zaangażowanych w cały łańcuch logistyczny, co w konsekwencji usprawnia proces transportowy, prace ewidencyjne oraz zapobiega uszkodzeniom przewożonych towarów.

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas