Materiał Partnera
Rowery trekkingowe i miejskie : przerzutki wewnętrzne czy zewnętrzne

Rowery trekkingowe i miejskie : przerzutki wewnętrzne czy zewnętrzne

Przerzutki stanowią istotny element układu napędowego w rowerze. Pozwalają na zmianę przełożeń i dostosowanie trybu jazdy do warunków – dzięki nim można z łatwością pokonać dowolną trasę w sposób przyjemny i sprawny. Na rynku dostępne są dwie podstawowe wersje przerzutek – zewnętrzne oraz wewnętrzne. Jak dobrać optymalne rozwiązanie do swojego roweru?

Przerzutki zewnętrzne i wewnętrzne – różnice

Czym dokładnie charakteryzują się przerzutki zewnętrzne oraz wewnętrzne? Najważniejszą różnicą pomiędzy nimi jest ich konstrukcja. W tradycyjnych przerzutkach zewnętrznych dochodzi do zmiany przełożeń w taki sposób, iż łańcuch przerzucany jest pomiędzy zębatkami. Z kolei w przypadku przerzutek wewnętrznych odbywa się to za pomocą złożonego systemu kół zębatych, pierścieni i zapadek składających się na przekładnię planetarną. Tego rodzaju rozwiązanie bywa również nazywane przerzutkami planetarnymi bądź w piaście, ponieważ to właśnie w środku tylnej piasty montuje się przekładnię. Taka konstrukcja jest bardziej skomplikowana od przerzutek zewnętrznych, które są łatwiejsze w serwisowaniu, a przy tym dają więcej możliwości jeśli chodzi o zakres przełożeń. Złożona konstrukcja przerzutek wewnętrznych ma również wpływ na wagę całego zestawu – rower z przerzutkami w piaście będzie cięższy, a jego serwis – bardziej wymagający. Niemniej jednak oba rozwiązania mają swoich zwolenników, a wybór najlepszej opcji uzależniony jest przede wszystkim od przeznaczenia roweru.

Jak wybrać przerzutki do roweru?

Przerzutki wewnętrzne, mimo tego, że są cięższe i trudniejsze w serwisowaniu, mają swoje zalety. Należy do nich fakt, iż można przy nich zastosować całkowitą osłonę na łańcuch – ochroni ona ubrania rowerzysty przed zabrudzeniem, a także osłoni łańcuch przed czynnikami atmosferycznymi. Warto przy tym zaznaczyć, że o ile przerzutki zewnętrzne pozwalają na zmianę biegów podczas pedałowania, to przerzutki wewnętrzne umożliwiają zmianę przełożeń w trakcie postojów. Wszystko to sprawia, że przerzutki w piaście to rozwiązanie chętnie stosowane w przypadku rowerów miejskich. Jazda po mieście wymaga częstego zatrzymywania się na światłach, toteż zmiana biegów w miejscu bardzo się przydaje. Ponieważ tego typu rowery przeważnie wykorzystywane są jako środek transportu do pracy czy do szkoły, istotne jest również, aby nie brudziły się zbytnio i chroniły strój rowerzysty, do czego służy pełna osłona łańcucha. System planetarny bywa także wykorzystywany w niektórych rowerach trekkingowych – takie modele, które znajdziemy np. w ofercie sklepu sportowo-rowerowego ROWMOT, sprawdzą się w dojazdach do pracy czy na zakupy, a także na dłuższe przejażdżki, zwłaszcza po równym podłożu, np. asfalcie. Do jazdy wyczynowej oraz w trudnym terenie częściej wykorzystuje się z kolei przerzutki zewnętrzne – rowery z tym systemem są lżejsze, dają więcej możliwości przełożeń i łatwiej się je serwisuje. Jak zatem się okazuje, rodzaj przerzutek powinien być dostosowany do celów, do jakich będziemy wykorzystywać rower.

Podziel się