Materiał Partnera Kto może zostać pilotem awionetki?

Kto może zostać pilotem awionetki?

Lot awionetką to marzenie wielu osób. Wolność i poczucie przestrzeni kuszą. A jednak pragnienia niektórych dalece wykraczają poza lot z pilotem – wielbiciele ekstremalnych przeżyć często chcą sami prowadzić podniebną maszynę. Ten zamiar można urzeczywistnić, choć oczywiście wymagana jest do tego licencja. Czy łatwo jest zostać pilotem awionetki? Jakie warunki należy spełnić?

Definicja awionetki a typ uprawnień

Awionetka to tak naprawdę często potoczne określenie na lekki, kilkumiejscowy samolot niewielkich rozmiarów o przeznaczeniu sportowym lub turystycznym. Podstawowe trzy klasyfikacje wagowe uwzględniają następujące typy maszyn:

  • samoloty ultralekkie (do 495 kg),
  • samoloty bardzo lekkie (do 750 kg),
  • samoloty lekkie (do 5700 kg).
Najłatwiej jest uzyskać pozwolenie na awionetki typu ultralekkiego. Do legalnego ich pilotażu wymagane jest jedynie świadectwo kwalifikacji ULL. Na wszystkie pozostałe samoloty do 5700 kg potrzebna jest licencja na pilota turystycznego PPL(A) – wyjaśnia ekspert z Ośrodka Szkolenia Lotniczego ATO-123 AP-Aviation.

Trzeba natomiast pamiętać, że wspomniana licencja jest niekomercyjna, a więc jej uzyskanie nie uprawnia do odpłatnego przewozu pasażerów.

Jak zdobyć uprawnienia na pilota awionetki?

Odpowiednie umiejętności nabywa się w aeroklubie lub w prywatnym profesjonalnym ośrodku szkoleniowym lotnictwa.

Kurs na licencję turystyczną składa się z części teoretycznej i praktycznej. Podstawowe zagadnienia obejmują m.in.:

  • budowę maszyny,
  • podstawy aerodynamiki,
  • meteorologię.
  • nawigację.
  • procedury lotnicze i prawo lotnicze.

Wiedzę teoretyczną należy udowodnić na teście, po którego zdaniu można brać udział w części najbardziej dla wielu interesującej, czyli praktycznej. Podczas 50-godzinnych lotów z instruktorem przyszły pilot ćwiczy lot po kręgu nadlotniskowym z uwzględnieniem niespodziewanych i niebezpiecznych sytuacji. Wykonywane są także przeloty zgodnie z zasadami widoczności ziemi. Część właściwa obejmuje ponadto loty na przyrządach, bez widoczności lądu.

Kurs kończy się przystąpieniem do egzaminu końcowego na licencję samolotową turystyczną.

Czy warto robić kurs na pilota awionetki?

Takie szkolenie polecane jest wszystkim osobom, które planują zakup własnej awionetki lub po prostu chcą odkryć nowe hobby, zmierzyć się z własnymi słabościami i lękami itd.

Oczywiście pilotowanie małych samolotów może być też wstępem do nowej ścieżki zawodowej. Licencja podstawowa otwiera przecież drzwi do kolejnych uprawnień, na przykład na pilota liniowego lub zawodowego. Tak więc kurs na awionetkę może być okazją do odkrycia swojego powołania.

Warto jednak mieć na uwadze to, że nauka pilotowania to długi i wymagający proces, a zdobycie licencji nie powinno przekreślać chęci ciągłego dokształcania się. Podobnie jak w wielu innych dziedzinach, także w tym przypadku ważne są doświadczenie, pokora i zdrowy rozsądek.

 

Podziel się