Materiał Partnera Wymiana rozrządu – co warto wiedzieć!

Wymiana rozrządu – co warto wiedzieć!

Przyjęło się, że układy rozrządu oparte o łańcuch, są znacznie trwalsze od tych na pasek. Niestety nie jest to całkowita prawda, a wszystko zależy od rodzaju silnika, modelu auta i jego marki, a także od wersji samego silnika oraz układu. Niezależnie jednak od tych wszystkich czynników, każdy właściciel pojazdu powinien o rozrząd szczególnie dbać! Mowa o konieczności wymiany całych zestawów, co 80-120 tysięcy przejechanych kilometrów, lub w przypadku wykrycia poluzowania, zużycia, pęknięcia, czy mocnego zarysowania i rozwarstwienia…

Elementy rozrządu silnika

Układy rozrządu silnika są różnorodne i nieznacznie różnią się przy wersjach łańcuchowych i paskowych. W uproszczeniu możemy jednak mówić o tym, że są one wyposażone w specjalne napinacze, pompy wody, koła zębate, rolki prowadzące, oraz pasek lub łańcuch. Najprostszym sposobem na sprawdzenie, czy dany podzespół działa prawidłowo jest przy tym udanie się do specjalistycznego zakładu serwisującego silniki. Samodzielnie można jednak również wykryć usterkę rozrządu. Przede wszystkim możemy słyszeć specyficzne piszczenie podczas jazdy na niższych obrotach, lub też możemy znacznie odczuć braki mocy silnika, np. przy przyśpieszaniu.

Czy tylko czas eksploatacji lub uszkodzenia przy wypadkach każą nam wymienić rozrząd

Przyjęło się, że rozrząd – paskowy – wymienia się według wskazań producenta i stacji kontroli pojazdów. Najczęściej jest to okres od 80 do niekiedy nawet 120, a nawet 200 tysięcy przejechanych kilometrów (na to można liczyć jednak głównie przy wysokiej jakości łańcuchach w układach rozrządu). Czy jednak tylko wtedy istotne jest wymienienie tego podzespołu? Odpowiedź brzmi nie! Jeśli dojdzie do zaolejenia paska rozrządu, na przykład na skutek wycieku oleju silnikowego z uszkodzonych uszczelniaczy wału korbowego, albo wałka (wałków) rozrządu, również trzeba będzie udać się do profesjonalnego serwisanta. Chemia samochodowa – paliwo, detergenty, płyn chłodniczy, oleje – mogą spowodować znaczne zaburzenie paska, który zacznie ulegać degradacji. W ostatecznej fazie życia po prostu pęknie. Jeśli spotka Ciebie to na trasie, nic innego niż laweta, nie będzie na Ciebie czekało…

Wymiana rozrządu samochodu – co warto wiedzieć?

Szczególną uwagą na rozrząd powinni zwrócić właściciele aut, których silniki wyposażone są w rozrządy łańcuchowe. Są one w silniku lokowane w całkowicie inny sposób, utrudniając proces serwisowy. Wymiana łańcucha jest przy tym zazwyczaj droższa, czego przykładem są między innymi niektóre samochody 3-litrowe dieslowe od Volkswagena. Tu wymiana łańcucha z całym osprzętem wyceniania jest nawet na kilkaset złotych, czyli nawet o 50% więcej, niż w przypadku zestawu paska. Właściciele silników benzynowych TSI z rodziny EA111 Grupy Volkswagena, również powinni zwracać uwagę na rozrząd, który niestety nie zalicza się do wysokiego jakościowo. Nie oznacza to jednak tego, że wszystkie auta z logo VW posiadają słaby podzespół. Problemy głównie sprawiają modele łańcuchowe. Te paskowe są znacznie bardziej rekomendowane dla tej marki, pozwalając nawet na pokonanie 120 tysięcy kilometrów… Warto przy tym wiedzieć, że niektóre firmy zajmujące się profesjonalnymi remontami silników, są w stanie wdrożyć odpowiednie modernizacje usuwające problem z układem rozrządu łańcuchowym. Wiele rekomendowanych działań gwarantuje m.in. warsztat MOTOCOMPLEX, który specjalizuje się w regeneracjach silników Volkswagena. Pytaj o szczegóły współpracy podczas bezpłatnych konsultacji! 

Podziel się