Artykuł sponsorowany Jakie są najważniejsze wady i zalety kwasowych i litowo-jonowych baterii trakcyjnych do wózków widłowych?

Jakie są najważniejsze wady i zalety kwasowych i litowo-jonowych baterii trakcyjnych do wózków widłowych?

Kwasowo-ołowiowe baterie trakcyjne przez długi czas były jedyną formą zasilania elektrycznych wózków widłowych. Baterie litowo-jonowe są powszechnie wykorzystywane od kilku dekad, lecz dopiero całkiem niedawno pojawiły się w wózkach widłowych. Główną przeszkodą i największą wadą nowego rodzaju zasilania była wysoka cena. Obecnie sytuacja szybko zmienia się, bo z roku na rok baterie trakcyjne Li-Ion stają się coraz tańsze. Przedstawiamy zalety i wady obu rodzajów zasilania wózków widłowych. 

W zestawieniu mocnych i słabych stron, które posiadają baterie trakcyjne do wózków widłowych typu kwasowego i litowo-jonowego, nie uwzględnimy ceny. Powód wyjaśnia przedstawiciel firmy IPZ, prowadzącej sprzedaż wózków widłowych w Szczecinie i Olsztynie:

  – Jeżeli decydującym kryterium wyboru jest cena, to baterie kwasowe są zdecydowanie najatrakcyjniejsze. To kwestia poza dyskusją. Mniej oczywiste są pozostałe zalety i wady dwóch interesujących nas rodzajów zasilania. Jeżeli nie będziemy sugerowali się tak mocno ceną, łatwiej wybierzemy optymalne do naszych potrzeb rozwiązanie.

Jakie są najważniejsze zalety baterii kwasowo-ołowiowych?

Jeżeli nie brać pod uwagę ceny, to największą zaletą baterii trakcyjnych kwasowo-ołowiowych jest ich znaczny ciężar. W sztaplarkach elektrycznych bateria trakcyjna jest nie tylko źródłem zasilania, ale pełni także funkcję przeciwwagi. Pozostałe właściwości tego typu zasilania raczej trudno określić mianem zalet:

  • długi czas ładowania – baterii kwasowej nie można doładowywać w krótkich cyklach, co sprawia, że do utrzymania wózka w stałej gotowości do pracy potrzebne są przynajmniej dwie baterie trakcyjne – wielogodzinny proces ładowania i związane z nim zagrożenia (grzanie się baterii, możliwa emisja wodoru, iskrzenie przy odłączaniu od ładowarki) wymagają stworzenia akumulatorowni, czyli specjalnego pomieszczenia, które będzie dobrze wentylowane i chronione przed nieuprawnionym dostępem,
  • duża waga – znaczny ciężar sprawia wiele kłopotów związanych z wymianą baterii kwasowej: trzeba zastosować inny wózek paletowy (elektryczny lub ręczny) i przetransportować baterię do odpowiednio przygotowanego stanowiska ładowania,
  • uciążliwa obsługa – baterie wymagają regularnego uzupełniania odparowującej z elektrolitu wody, trzeba kontrolować poziom naładowania (nie można dopuścić do całkowitego rozładowania), a poza tym okresowo przeprowadzać odsiarczanie – w przeciwnym razie bateria traci pojemność, a w efekcie skraca się czas pracy wózka.

Mocne strony baterii trakcyjnych Li-Ion

Zalety baterii trakcyjnych litowo-jonowych są odwróceniem wad ich kwasowych odpowiedników:

  • krótkie doładowywania, długi czas pracy – akumulatory Li-Ion ładują się bardzo szybko i znoszą bez uszczerbku krótkie doładowania: w 24-godzinnym cyklu pracy na ładowanie potrzebują zaledwie 2-4 godzin, czyli kilka razy mniej niż baterie kwasowo-ołowiowe,
  • jedna bateria na jeden wózek – możliwość stosowania doładowań, trwających zaledwie po kilkadziesiąt minut sprawiła, że nie ma konieczności wyjmowania baterii z wózka – nie ma potrzeby kupowania drugiej baterii na zamianę w czasie ładowania,
  • bezpieczeństwo – ładowanie baterii Li-Ion nie stwarza ryzyka wybuchu (nie wydziela się żaden gaz), nie prowadzi do silnego nagrzewania się, a w efekcie nie musi być prowadzone w specjalnie do tego celu wydzielonych pomieszczeniach akumulatorowni, 
  • bezobsługowość – baterie wykonane w technologii Li-Ion nie wymagają żadnych ingerencji serwisowych, dolewania elektrolitu czy regeneracji,
  • trwałość – baterie kwasowe wytrzymują około 1500 cykli ładowania, natomiast baterie Li-Ion bez wyraźnego pogorszenia sprawności znoszą kilka tysięcy ładowań, 
  • mniejszy ciężar – baterie Li-Ion są mniejsze i lżejsze od tradycyjnych akumulatorów kwasowych, co pozwala na zmniejszenie rozmiarów samego wózka – ma to szczególne znaczenie przy niewielkich paleciakach.

Jaka jest optymalna bateria trakcyjna? 

Wybierając baterie trakcyjne do wózków widłowych, należy wziąć pod uwagę przede wszystkim sposób użytkowania wózka widłowego i jego obłożenie pracą. Jeżeli maszyna jest eksploatowana w systemie jednozmianowym, bateria kwasowa będzie wystarczająca. Jeżeli jednak wózek pracuje na trzy zmiany, czyli praktycznie bez przerw, o wiele bardziej użyteczna będzie bateria trakcyjna Li-Ion. Bateria litowo-jonowa, niezależnie od warunków eksploatacji, oferuje nieosiągalny dla baterii kwasowych komfort użytkowania.

Warto też podkreślić, że jedna bateria Li-Ion zastępuje dwie kwasowe, a jej naładowanie wymaga znacznie mniej energii elektrycznej. Jeżeli weźmiemy pod uwagę koszty tworzenia akumulatorowni, czas stracony na wymianę baterii oraz zagrożenia stwarzane w trakcie ładowania, to może okazać się, że ogólne koszty eksploatacji przemawiają za korzystaniem z baterii Li-Ion.

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas