Zajęcia pozalekcyjne i ich rola w kształceniu dziecka
Nauka i edukacjaJednym z podstawowych zadań szkoły jest dbanie o dobro i wszechstronny rozwój każdego ucznia. Świetny sposób realizacji tak postawionego celu stanowi organizacja dodatkowych zajęć pozalekcyjnych.
Cele zajęć pozalekcyjnych
Zajęcia dodatkowe to przedłużenie procesu dydaktyczno-wychowawczego, a jednocześnie atrakcyjna forma rozwijania zainteresowań i talentów poszczególnych uczniów. To również ciekawa propozycja na zagospodarowanie wolnego czasu dzieci. Ponadto, zajęcia pozalekcyjne wspomagają rodziców w opiece nad ich podopiecznymi.
Dobrze zaplanowane zajęcia realizują szereg celów. Wpływają na zmniejszenie skali niepowodzeń, pozwalają realizować pasje i stymulować rozwój uczniów, wykazujących zainteresowanie daną dziedziną – relacjonuje specjalistka Niepublicznej Szkoły Podstawowej ,,Promyk Szkoła jak Dom” w Szczecinie.
Podstawowe funkcje zajęć
Zajęcia pozalekcyjne – w zależności od ich charakteru i specyfiki – usprawniają zdolności manualne dziecka, zwiększają koordynację wzrokowo-ruchową, pobudzają logiczne i kreatywne myślenie. Uczą samodzielności i współpracy w grupie, z dala od rodzicielskiej opieki. Na zajęcia możemy posłać dziecko nawet siedmio-, ośmioletnie. Warto jednak skonsultować z nim tę decyzję, a także poznać zdanie nauczycieli i psychologa. Pamiętajmy! Zajęcia mają sprawiać przyjemność dziecku, a nie zaspokajać nasze niespełnione ambicje.
Lekcje dodatkowe, dostosowane do zainteresowań ucznia, staną się dla niego prawdziwą przyjemnością. Zaangażowanie, motywacja i pozytywne nastawienie pomogą w osiąganiu sukcesów i budowaniu poczucia własnej wartości. Regularne uczestniczenie w lekcjach języka obcego, zajęciach sportowych, śpiewu czy tańca, poza rozwijaniem talentów nauczy organizacji czasu, punktualności i planowania. Korzyści odniesione w ten sposób znajdą przełożenie na przyszłe życie i uczynią nasze dzieci szczęśliwszymi na co dzień. A przecież na tym głównie nam zależy – podsumowuje ekspertka szkoły ,,Promyk Szkoła jak Dom”.