Sieć współpracy dla nauczycieli przedszkolnych w NODN „Supernauczyciel”
Nauka i edukacjaSieci współpracy dla nauczycieli to element systemu wspomagania szkół i innych placówek oświatowych. Przynależność nauczycieli do sieci, której temat i cele są zbieżne z celami szkoły czy przedszkola i odpowiadają potrzebom placówki, sprawia, że staje się ona organizacją uczącą się.
Tworzenie sieci współpracy
Tworzenie sieci współpracy jest obowiązkiem ośrodków doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych i bibliotek pedagogicznych. Proponowana forma doskonalenia zawodowego polega na współpracy, wymianie doświadczeń, uczeniu się od siebie nawzajem, wspólnym wypracowywaniu rozwiązań przez pedagogów pracujących w placówkach, które borykają się z podobnymi problemami. Osoby należące do danej sieci stanowią z reguły kilkunastoosobową grupę, która określa wspólne cele i je realizuje w określonym czasie, zwykle w ciągu roku. Realizacja celów odbywa się podczas spotkań roboczych i szkoleniowych o charakterze stacjonarnym, ale także poprzez współpracę na platformie internetowej.
Jedna z takich sieci powstaje w Niepublicznym Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli „Supernauczyciel”. Jej temat to Doskonalenie umiejętności pedagogicznych nauczycieli przedszkolnych w duchu pozytywnej dyscypliny.
Sieć będzie skupiała 14-18 nauczycieli pracujących w przedszkolach. Powstanie z myślą o nauczycielach z małym stażem pracy lub tych, którzy chcieliby doskonalić umiejętność pracy z grupą i dzieckiem, w szczególności rozwiązywania trudności wychowawczych w duchu pozytywnej dyscypliny i porozumienia bez przemocy.
Celem sieci będzie rozwój kompetencji, dzięki którym nauczyciele:
- będą świadomi wpływu własnej postawy na zachowania dzieci;
- będą umieli diagnozować przyczyny niepożądanych postaw i zachowań dzieci w kontekście ich etapu rozwoju i ewentualnych deficytów rozwojowych oraz specjalnych potrzeb edukacyjnych, sytuacji emocjonalnej, rodzinnej i społecznej;
- będą podejmować świadome działania sprzyjające rozwojowi dzieci z uwzględnieniem zdiagnozowanych potrzeb;
- będą podejmować świadome działania kształtujące relacje w grupie, tak aby zaspokajała ona potrzeby dzieci;
- będą umiejętnie rozwiązywać problemy wychowawcze.
Cele i sposoby ich realizacji
Sposoby realizacji celów w ramach sieci:
- udział w spotkaniach o charakterze szkoleniowym (raz w semestrze)
- udział w spotkaniach superwizyjnych, których celem będzie wymiana doświadczeń, dzielenie się wiedzą, wspólne wypracowywanie rozwiązań i uzyskanie wsparcia eksperta (raz w semestrze);
- udział w zajęciach otwartych (raz w ciągu roku)
- współpraca z wykorzystaniem platformy edukacyjnej – dyskusje na forum, udział w czatach, dostęp do materiałów udostępnionych przez NODN „Supernauczyciel", dzielenie się materiałami opracowanymi przez członków sieci.
Szkolenia proponowane uczestnikom sieci:
Finansowanie sieci pochodzi ze środków placówek przeznaczonych na doskonalenie nauczycieli oraz ze środków własnych nauczycieli.