Badania ewaluacyjne - jako skuteczne narzędzie kontroli i planowania
Nauka i edukacjaEwaluacja – nie taki diabeł straszny
Tradycja badań ewaluacyjnych sięga pierwszych lat XX wieku, przy czym dynamiczny rozwój ewaluacji miał swój początek w latach 60-tych XX w. w Stanach Zjednoczonych. Wtedy to też pojawiło się tam szereg programów mających na celu usprawnienie funkcjonowania publicznego sektora społecznego. Niestety brak odpowiednich metod kontroli sprawił, że w wyniku nieprawidłowego zaplanowania i realizacji niektórych programów, nastąpił nadmierny rozrost wydatków na opiekę społeczną w stosunku do zakładanych prognoz. Dlatego też, aby zminimalizować ryzyko pojawienia się tego typu sytuacji postawiono na rozwój idei badań ewaluacyjnych. W Polsce zapotrzebowanie na tego typu pomiary wzrósł wraz z przystąpieniem do struktur Unii Europejskiej.
W chwili obecnej można powiedzieć, że badania ewaluacyjne mają za zadanie ustalenie, czy dane działania (np. programy społeczne, administracyjne lub edukacyjne) osiągnęły zakładany skutek oraz w jakim stopniu udało się zrealizować postawione cele programowe. Najczęstszymi kryteriami branymi pod uwagę przy realizacji tego typu pomiarów jest:
- trafność - określenie dopasowania celów danego programu do potrzeb zleceniodawcy,
- efektywność - zestawienie zaangażowanych zasobów w porównaniu z tym co osiągnięto,
- skuteczność - porównanie zaplanowanych celów z realnie osiągniętymi wynikami,
- użyteczność - określenie stopnia dopasowania programu do potrzeb grupy docelowej,
- trwałość - jak długo utrzymają się pozytywne zmiany wynikające z wprowadzenia danego projektu.
Ewaluacja to proces, który może być przeprowadzony jeszcze przed rozpoczęciem programu (ewaluacja ex-ante) w trakcie jego trwania (ewaluacja mid-term lub uzupełniająca ewaluacja on-going), bądź też po jego zakończeniu (ewaluacja ex-post).
Badania ewaluacyjne zgodnie z planem
Dobry plan to podstawa, a co za tym idzie, podobnie jak i w wielu innych sytuacjach, taki i w tym przypadku jednym z najważniejszych elementów procesu ewaluacji, warunkującym jego powodzenie, jest etap planowania. Dlatego też pierwszym krokiem specjalistów zajmujących się tego typu pomiarami, w tym także firmy Pracownia Badań Soma, jest praca koncepcyjna, która obejmuje przede wszystkim:
- określenie celów ewaluacji oraz jej odbiorców,
- ustalenie zasobów (finansowych i ludzkich),
- określenie przedmiotu pomiarów oraz głównych problemów (obszarów i zagadnień) badawczych,
- ustalenie założeń i pytań badawczych,
- dobór odpowiednich metod wykonania badań (np. triangulacja, która dzięki zwielokrotnieniu metod i technik badawczych pozwala na zebranie informacji możliwie pełnych i uwzględniających różne punkty widzenia),
- ustalenie harmonogramu czasowego,
- ustalenie formy i sposobu upowszechnienia raportu z wynikami ewaluacji.