Materiał Partnera
Wyposażenie warsztatu lakierniczo-blacharskiego

Wyposażenie warsztatu lakierniczo-blacharskiego

Podstawą prawidłowego funkcjonowania każdego warsztatu samochodowego jest zapewnienie odpowiedniej organizacji pracy na różnych etapach technologicznych oraz rozmieszczenie stanowisk pracy. Niezbędne są też narzędzia, którymi operują mechanicy. Dlatego planując budowę warsztatu warto odpowiedzieć sobie na pytanie, jakie naprawy najczęściej mogą być wykonywane i tak rozplanować stanowiska, aby praca ta nie kolidowała z innymi stanowiskami.

Stanowiska obsługowe w warsztacie

Prawidłowo funkcjonujący warsztat blacharko-lakierniczy powinien posiadać następujące stanowiska obsługowe:

  • przyjęcia pojazdu i oględziny pojazdów powypadkowych,
  • diagnostyki układu jezdnego,
  • demontażu,
  • napraw blacharskich,
  • napraw lakierniczych,
  • mycia pojazdów,
  • wydawania pojazdów.

Mniejsze warsztaty blacharsko-lakiernicze mogą łączyć kilka stanowisk obsługowych. Ważne, aby zaplanować na nich pracę tak, aby na przykład demontaż uszkodzonych części nie kolidował z ich naprawą blacharską. Trzeba też pamiętać o wyposażeniu w narzędzia i urządzenia specjalistyczne.

Na czym polega praca blacharza?

Jeszcze nie dawno prace w warsztacie blacharsko-lakierniczym polegały na wymianie uszkodzonych elementów poszycia zewnętrznego pojazdu oraz usuwaniu powstałych odkształceń i wgnieceń. Wymieniano całe elementy nadwozia lub ich fragmenty. Obecnie widoczna jest tendencja do szybkich, prostych napraw, które ograniczają się do wymiany elementów nadwozia lun ich prostowania oraz wymianie pojedynczych elementów konstrukcyjnych. Duże naprawy blacharskie wykonywane są wyłącznie w samochodach zabytkowych lub o dużej wartości jak limuzyny.

Na czym polega praca lakiernika?

Stanowisko do pracy lakiernika stanowi odrębną część warsztatu. Można w nim wyróżnić takie strefy jak:

  • stanowisko do przygotowania powierzchni,
  • stanowisko mieszania lakierów,
  • kabinę lakierniczą.

Bardzo ważnym miejscem jest stanowisko przygotowania powierzchni do lakierowania. To tutaj pojazd przygotowywany jest do lakierowania, czyli pokrycia elementu lakierem. W trakcie procesu przygotowywania powstaje kurz i pył i dlatego stanowisko to powinno być odizolowane i wyposażone w system wyciągowo-nadmuchowy.  Istotnym stanowiskiem ważnym w pracy lakiernika jest pomieszczenie do przygotowywania farb i lakierów wraz z mieszalnikiem lakieru. To tutaj przygotowuje się lakier, którym później pokrywa się pojazd.  Po wykonaniu powłoki lakierniczej pojazd trafia dalej na stanowisko montażu elementów, a następnie do myjni i na stanowisko wydawania pojazdów.

Opracowanie:

Auto Brzoza Centrum Paweł Plata

Brzoza , Łabiszyńska 16a

Podziel się